Alphen wil pilot met overslagterminal voor treinen
Met de pilot 'Back on Track' wordt gekeken of Alphen aan den Rijn geschikt is om een overslagterminal voor treinen te huisvesten. Het plan is om dit te koppelen aan de bestaande railverbinding naar Electrolux.
Voor de terminal wordt de Magazijnweg 's nachts afgesloten of er wordt gelost en geladen naast de Handelsweg.
Het idee om 'ergens' een overslagterminal voor treinen en vrachtverkeer te vestigen bestaat al een tijdje. Omdat de gemeente zich wil profileren als logistiek centrum is verder onderzoek gedaan of een proef in Alphen aan den Rijn kan worden opgezet. En dat kan. Het gaat bij het nu geplande pilotproject Back on Track om een proef voor de komende drie jaar.
Containervervoer
In deze periode wordt onderzocht of het een goed idee is om containers per trein over lange trajecten te vervoeren, in combinatie met vrachtvervoer van en naar eindbestemmingen. De tweede vraag is of Alphen aan den Rijn geschikt is als permanente overslagterminal voor containers tussen de treinen en het vrachtverkeer.
De containers zijn onder meer van de Greenport, Heineken die meer keuze in vervoer wil hebben en Electrolux dat haar vervoer van witgoed van en andere goederen naar Polen wil vergroten.
Avond en nacht
Als locatie is gekozen voor het vrachtgoederenspoor van Electrolux met haar eigen overslagterminal. Dit bedrijf in het Rijnhavengebied maakt al jaren ongeveer drie keer per week gebruik van het spoor. Dat gebeurt tot nu toe meestal overdag. ProRail heeft aangegeven dat dit vervoer helemaal naar de avond en nacht moet worden verplaatst. De oefenterminal van Back on Track zal ook uitsluitend in de avond en nacht worden gebruikt.
Bedrijfsleven
Aan het pilotproject werken, naast de gemeente Alphen aan den Rijn en ProRail, de volgende organisaties mee: Beraad van Boskoop (Greenport), Electrolux, Helrom (spoorwegontwikkelaar), Dura Vermeer, Connekt, Heineken en Nedcargo.
Het is vooralsnog de bedoeling dat de tijdelijke terminal eind 2017 in gebruik wordt genomen.