Gemeente slaat nieuwe weg in met aanbestedingstraject
Met de installatie van een speciale commissie hebben de VOA en de gemeente Alphen aan den Rijn een stap gezet naar een nieuw aanbestedingsbeleid. Dit beleid moet volgens wethouder Michel du Chatinier transparanter en met een maximale vrijheid uitgevoerd worden.
Bij de ondernemers in Alphen is de kwestie van aanbestedingen een zaak van veel emoties en onbegrip. Dit omdat iedere ondernemer van mening is dat als de gemeente werk heeft dit uitbesteed moet worden aan Alphense ondernemers en niet naar bedrijven ver buiten de gemeentegrens. Dat dit niet altijd mogelijk is heeft vooral te maken met de Europese regels waar de gemeente aan gebonden is. Maar sinds de nieuwe aanbestedingswet van april 2014 kan er toch wat veranderen. Hierin staat dat het niet meer automatisch is dat de laagste aanbieder de klus krijgt. Zaken als stageplekken voor leerlingen bij de bedrijven, het in dienst hebben van arbeidsgehandicapten, duurzaamheid en onderhoud spelen nu ook een rol. Men gaat uit van het feit dat niet alles een prijs maar ook een waarde heeft.
Daarnaast zou in Alphen ook de term City Marketing Participatie ingezet worden waarbij bedrijven die Alphense acties en evenementen ondersteunen en daarin investeren waardepunten krijgen die ingezet kunnen worden bij een aanbestedingstraject.
Wethouder Du Chatinier benadrukte wel dat het nieuwe beleid geen garantie is dat de Alphense bedrijven standaard de voorkeur hebben. Wel is duidelijker uit te leggen waarom niet.
De commissie die desgewenst de bedrijven in Alphen gaat helpen met het aanbestedingstraject bestaat uit die onafhankelijke deskundigen. Dat zijn Freya Mulder, Engel Ripmeester en Ton van Beek. Zij hebben beroepshalve al tal van aanbestedingen door heel Nederland begeleid.