Nieuws

« Vorige - Volgende »

Meyra en Welzorg leveranciers Wmo-hulpmiddelen

7 september 2016 - 10:40  •  Gemeente Alphen a/d Rijn  •  reacties

Meyra en Welzorg leveranciers Wmo-hulpmiddelen

Alphen aan den Rijn - Gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braassem hebben na een aanbesteding twee nieuwe leveranciers van Wmo-hulpmiddelen gekozen. Bij Wmo-hulpmiddelen moet gedacht worden aan een rolstoel, een scootmobiel of aangepaste douche- en toiletvoorzieningen. Vanaf 1 januari 2017 gaan Meyra en Welzorg de levering en onderhoud van Wmo-hulpmiddelen verzorgen. De gemeente Alphen aan den Rijn neemt afscheid van de leverancier Jens/Beenhakker. Zij waren de afgelopen jaren, samen met Meyra, verantwoordelijk voor de levering van de hulpmiddelen.

Persoonlijke aandacht
De gemeenten vinden dat de klant zo goed mogelijk ondersteund moet worden, dat er meegedacht moet worden met de persoonlijke situatie en dat er gezocht moet worden naar de beste oplossing. Daarom zijn er met Meyra en Welzorg afspraken gemaakt over de kwaliteit van de dienstverlening.

Van belang is dat er gekeken wordt naar de gehele situatie rondom de klant en dat wordt samengewerkt met de verschillende organisaties en mantelzorgers die ook betrokken zijn bij de klant.

Keuzevrijheid klant
Alle klanten hebben van hun gemeente een brief gekregen waarin zij geïnformeerd zijn over de dienstverlening van Welzorg en Meyra.  Zij krijgen de mogelijkheid een keuze te maken uit beide leveranciers. Voor klanten van Meyra verandert er niets. Zij kunnen bij Meyra blijven, maar mogen ook overstappen naar Welzorg. Als een klant geen keus kan of wil maken, wijst de gemeente een leverancier aan.

Klanttevredenheidsonderzoek
De gemeenten vragen de klanten twee maal per jaar hoe tevreden zij zijn over de dienstverlening van de aanbieders. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in de verschillende elementen van dienstverlening, zoals bejegening en persoonlijke benadering  (gericht op wensen en behoeften van de klant), informatievoorziening en betrouwbaarheid. Deze elementen zijn tot stand gekomen in samenspraak met twee klanten die met ons gedurende het gehele proces hebben meegedacht, evenals de cliëntadviesraden. De uitkomsten van deze onderzoeken publiceren we op de gemeentelijke website en op de website van Participe.

Nieuw en anders
De aanbesteding voor de hulpmiddelen is in samenspraak met klanten en de cliëntenadviesraad gedaan. Hierbij vonden we het vooral belangrijk dat de leveranciers goed kunnen aansluiten bij de leefwereld van de individuele klant en de manier waarop de klant zo zelfredzaam mogelijk kan zijn. Bij de beoordeling van de nieuwe leveranciers hebben we vooral gelet op de wijze waarop zij vanuit dat uitgangspunt voorzieningen verstrekken.

Fotograaf: Josh Walet
Spit en Pan