Nieuws

« Vorige - Volgende »

Uitkomsten van klantonderzoek Wmo bekend

27 oktober 2016 - 11:42  •  Gemeente Alphen a/d Rijn  •  reacties

Uitkomsten van klantonderzoek Wmo bekend

Alphen aan den Rijn - Met het klantonderzoek onderzoekt de gemeente jaarlijks hoe inwoners de toegankelijkheid en de kwaliteit van de Wmo-voorzieningen ervaren en welk effect ze ervan hebben ondervonden in hun zelfredzaamheid.

Nieuwe aanpak onderzoek
Nieuw is dat gemeenten een verplichte, gestandaardiseerde vragenlijst moesten gebruiken. Er zijn 78 gemeenten die gedurende dezelfde periode ook het klantonderzoek hebben uitgevoerd. Dat maakt een vergelijking tussen gemeenten onderling mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl. De nieuwe, verplicht gestelde, vragenlijst levert helaas onvoldoende informatie op om te bepalen op welke manier wij onze dienstverlening aan inwoners kunnen verbeteren. Daarom gaat de gemeente gedurende het jaar aanvullende onderzoeken uitvoeren op het gebied van klanttevredenheid.

Uitkomsten onderzoek
Als we onze resultaten vergelijken met de gemiddelde resultaten van de 78 gemeenten, dan blijkt dat we rond het gemiddelde scoren. Ons doel is om op alle onderdelen in de komende jaren boven het gemiddelde uit te komen. Aandachtspunt is het effect van de ondersteuning. Hier scoren wij lager op dan het gemiddelde. Op dit moment doet een onderzoeksbureau voor ons een extra onderzoek naar zelfredzaamheid en participatie. De resultaten daarvan zijn eind 2016 bekend en we kunnen dan beter bepalen hoe wij de dienstverlening aan onze inwoners op dit onderdeel kunnen verbeteren.

Lees hier het Rapport klantonderzoek Wmo.

Fotograaf: Josh Walet
Spit en Pan