Sprinter gaat definitief vier keer per uur rijden
De treinverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt een kwartierdienst. Er gaan meer sprinters op het traject Alphen-Woerden rijden. De dienstregeling is waarschijnlijk over een jaar aangepast. De sprinters zijn een voorlopige oplossing.
Wethouder Kees van Velzen ziet de extra sprinters als een erkenning dat er meer passagiers zijn dat de huidige dienstregeling aankan. Daarnaast is het hele traject Alphen-Utrecht aan een revisie toe, want zwaardere treinen zoals een intercity kunnen hier niet rijden. "We dachten dat we met z’n allen tussen Bodegraven en Woerden een passeerspoor konden aanleggen, maar toen gooide de slappe bodem roet in het eten." Het passeerspoor zou circa 70 miljoen euro kosten, door het noodzakelijke verstevigen van de ondergrond zou daar circa 120 miljoen euro bij komen.
Volgens Van Velzen is voor de lange termijn, tegen 2030, een structurele oplossing nodig. De wethouder verwacht dan zoveel passagiers vanuit Den Haag en Schiphol dat het spoor compleet vastloopt. Een oplossing voor de slappe bodem problematiek wordt nu onderzocht in de MIRT, het meerjaren plan van de Rijksoverheid.