Hele dag al problemen met inhijsen van Julianabrug
Er waren maandag al de hele dag problemen met het inhijsen van het brugdek van de Koningin Julianabrug. De werkzaamheden werden die dag meerdere malen uitgesteld vanwege instabiliteitsproblemen. Even na 16.00 uur ging het mis.
Zaterdag arriveerde het brugdek uit Friesland in Alphen, om maandag weer terug te keren op de oude vertrouwde plek. Aan het einde van de ochtend moest het gebeuren, maar halverwege de ochtend werd duidelijk dat er problemen waren. De werkzaamheden werden voor onbepaalde tijd uitgesteld. Er was iets mis met de ballast. "Daardoor is het onzeker of alles wel in balans blijft als er wordt gehesen", schrijft AD Groene Hart-verslaggever Rik Sneijder, die getuige was van de werkzaamheden en later het drama.
"Het is dan ook millimeterwerk. Met lasers wordt de exacte positie gemeten van het brugdeel en de basculekelder. De val steunt op een derde ponton en wordt tegengehouden door een kraan op de wal. Alles is zo afgesteld dat áls het brugdeel omvalt, het precies in een kleine zijtak van de Oude Rijn valt. De planners hebben het precies uitgerekend: het kan niet misgaan en daarom hoeven omwonenden hun woning ook niet uit", schrijft Sneijder in de krant.
'Opeens gaat het mis'
175.000 kilo weegt het brugdek. Tachtig medewerkers van de aannemer zijn in touw om het brugdek erin te hijsen. Halverwege de middag worden de kabels van twee kranen vastgezet aan het brugdeel. Om 16.07 uur gaat het mis. "Opeens begint de kleine kraan, die op een derde ponton staat en de twee anderen moet ondersteunen, te bewegen. Het ponton waarop de kraan staat, zakt aan één kant licht in het water. Steeds harder wiegt de kleine kraan heen en weer."
"Dan begint ook de tweede kraan te wiegen. De kabel trekt aan de linkerkant van het brugdeel, dat een kwartslag draait. Ook dit ponton zakt in het water. De rechterkant van de grote kraan komt los en daarna gebeurt het ongelooflijke: de kraan valt om richting de stadskant (Hooftstraat, red.), bovenop de woningen en winkels daar. De kraan trekt het brugdeel mee. Voordat dat naar beneden klettert, tikt het met de onderkant ook nog de tweede kraan aan, die óók uit balans raakt en op de woningen valt."