Citymarketing is beïnvloeding van je keuze
Citymarketing gaat niet om een kleurtje hier en een bloembak daar. Het gaat om wat denken mensen als ze ‘Alphen’ horen en hoe positief is dat? Vinden mensen het idee over of een beeld van Alphen aan den Rijn leuk, dan is dat niet objectief. Het is gewoon een goed gevoel.
Citymarketing staat op de politieke agenda. Omdat er voor de zomer veel onbeantwoorde vragen vanuit de politiek waren, gaf Erik Braun donderdagavond 31 augustus in de Alphense raadzaal een presentatie over hoe citymarketing werkt en hoe je kunt controleren of je het goed doet als gemeente. Braun is hoogleraar citymarketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Belangrijk is focus. Dus bij alles moet het woord 'Alphen' vallen. Iedereen die iets hoort of ziet over Alphen aan den Rijn moet dit ook direct met Alphen associëren. Dus niet inzetten op Boskoop als het over bomen gaat. "Dat verzwakt je merknaam. Er is niks mis met het noemen van Boskoop, als Boskoop maar onlosmakelijk wordt verbonden aan Alphen."
Mensen maken vooral onbewust een keuze, ingegeven door hun eigen achtergrond en hun eigen interesses. Zo zal de een bij de naam Utrecht aan de Dom denken en een ander aan Hoog Catharijne. Voor de naam Alphen aan den Rijn moet door feiten bekendheid met al het moois ontstaan, door een goed imago ontstaat een beeld over de gemeente. Door op de juiste wijze citymarketing in te zetten, kun je dat beeld positief beïnvloeden.
Citymarketing kost geld en het duurt vaak jaren voordat het ook echt werkt. Belangrijk is om niet te gaan zwalken, maar vast te houden aan een goed doordacht plan. Bepaald niet onbelangrijk is controleren of er ook resultaten worden behaald. Dat kan alleen als er een goede nulmeting is gedaan en dat is in Alphen niet het geval. Dus dat moet volgens Braun eerst gebeuren.
"Er moet ook goed gekeken worden hoe Alphen ervoor staat in vergelijking met andere gemeenten die op Alphen lijken, bij voorkeur in de Randstad. Dan kijk je naar gemeenten met een stad plus kernen, met een regiofunctie, met een woonfunctie en met eenzelfde soort bedrijven."
Over het budget meldt Braun: "Ongeveer de helft moet worden besteed aan steen en mankracht. De andere helft moet flexibel worden ingezet voor activiteiten."