Service en beleving
Wil je een maandelijkse column voor Alphens.nl schrijven? Als Jurre je iets vraagt kun je dat niet weigeren. Maar komt dat ook niet omdat mijn grote vriend Dennis Captein een paar dagen daarvoor in zijn column de vraag stelde: "Wat doet die Martin de Vrie
Ik mocht afgelopen week een lezing houden voor een Rotary gezelschap over de toekomst van binnensteden en winkels. Met hen deelde ik mijn visie over de rol van internet, het koopgedrag van de nieuwe consument en de beleving die steden te bieden hebben. Een moeilijk onderwerp dat zich niet even in één column laat vatten. Wat mij betreft concentreren we ons niet op de crisis, maar spreken we over de huidige realiteit. Is er wellicht een economische revolutie aan de gang als het om winkelen gaat? Op de vraag of ik het verschil kon schetsen tussen Haarlem en Alphen ontspon zich een levendige discussie. Natuurlijk heeft Haarlem met een historische binnenstad een keur aan culturele voorzieningen en een bruisende horeca een streepje voor bij de consument. Maar ook het centrum van Alphen heeft mogelijkheden om bezoekers aan zich te binden. Als we alle benodigde ingrediënten maar inzetten. Welke dat zijn? Beleving, service, aandacht en onderscheidend vermogen.
De meeste bezoekers die naar het centrum komen zijn de Alphenaren zelf en bezoekers uit de directe regio. Zij kennen de winkels en plekken waar je een lekker kopje koffie kunt drinken en gezellig kunt zitten. Juist daarom is de persoonlijke aandacht die winkeliers hun klanten geven heel belangrijk. Hiermee onderscheiden we ons van de landelijke ketens. Ook filiaalbedrijven weten dat het niet alleen om de prijs gaat, maar ook om service en persoonlijke aandacht. Tel daarbij op de uitstraling van de openbare ruimte en sfeer. Dan weten we allemaal dat er nog voldoende te doen is.
Tijdens de Winteravond van 20 december hebben we laten zien dat we met sfeer en beleving ons positief kunnen onderscheiden van andere winkelcentra. In dit geval met koren die zich zingend en uitgedost op Dickensiaanse wijze door de straten verplaatsten, met kerststallen en met het reuzenrad op het plein. Deze investering en samenwerking van alle ondernemers in het centrum leidde ertoe dat investeren in sfeer en authenticiteit een manier is om de bezoeker te verleiden naar het centrum te komen en niet alleen het geven van kortingen. Dit is pas het begin. Als aanjager en coördinator ga ik ervoor zorgen dat we ons dit jaar positief profileren. Hoe? Dat leest u in mijn volgende column!
Martin de Vries
Centrummanager