Klantvriendelijk
Ik zat onlangs in een forum met als thema 'de toekomst van de economie en de gevolgen voor de mens'. Een mond en ook een zaal vol. Blijkbaar spreekt het onderwerp veel mensen aan en dat is begrijpelijk gezien alle berichten in de media. Wat doen al die nieuwe ontwikkelingen met ons en hoe gaan we de nieuwe tijd tegemoet. Ik was gevraagd iets te vertellen over de toekomstige invulling van binnensteden. De voorzitter van de avond gaf mij ter introductie de volgende vragen mee: is er nog toekomst voor de fysieke winkel of kopen we straks alles via het internet? Hebben de centra van steden straks alleen nog lege winkels en is er alleen nog ruimte voor horeca en vermaakindustrie?
De sprekers die mij voorgingen, vertelden over de ontwikkeling en de gevolgen van robotisering en het internet. Volgens hen doen we straks alles digitaal: van shoppen, communiceren, onderwijs en zaken doen tot het besturen van stad en land. We hoeven geen werk meer te doen dat ook door robots kan worden gedaan. Dat geldt zowel voor fabrieken als in ziekenhuizen. Het voert te ver om in een paar woorden te vertellen hoe zij onze toekomst zien, maar ik werd er niet vrolijk van.
Toen ik aan de beurt was vergat ik mijn voorbereiding en verhaal over de invloed van het internet, de huizencrisis en het nieuwe consumentengedrag op de ontwikkeling van onze binnensteden. Ik vertelde wat mij onlangs in het centrum van Alphen was overkomen, waardoor ik gesterkt werd in míjn geloof dat er toekomst is voor goed functionerende binnensteden.
Het was de avond voor Valentijnsdag toen ik iets voor zessen de parfumeriewinkel binnenstapte. Niets te merken van gehaaste verkoopsters, nee, mij werd heel vriendelijk gevraagd of zij me ergens mee kon helpen. Ik vertelde dat ik voor mijn vrouw een lekker luchtje zocht. Wat voor merk? Dat was ik alweer vergeten, maar volgens mij zag het vorige cadeau er ongeveer zo uit zei ik wijzend naar een flesje. Ik voegde eraan toe dat mijn vrouw het erg leuk vindt als ik met iets nieuws aankom, bij voorkeur iets wat zij nog niet kent. Rustig liet de allervriendelijkste verkoopster mij verschillende luchtjes ruiken, waarop ik steevast antwoordde "best lekker, maar denkt u dat het bij een vrouw van net ( …. ) past?" "Zeker mijnheer, hier kunt u echt mee thuiskomen." Ze pakte het heel feestelijk in en gaf er nog wat monstertjes bij. Het was inmiddels ruim over zessen, maar ik voelde geen gehaast. Na "een hele fijne avond" verliet ik tevreden de winkel.
De volgende morgen zette ik het kunstig verpakte cadeau op het nachtkastje met een kopje thee. De loftuitingen die volgden, logen er niet om. "Wat een lekkere geur" en "hoe weet jij dat dit zo’n bijzondere geur is" en "zo mooi ingepakt". Een feest was het voor mijn vrouw.
En dat is het ook. Niemand op internet had mij zo kunnen informeren en het product zo mooi kunnen verpakken. En mij zo zelfverzekerd van de juiste keuze naar huis laten gaan. Het gaat om de beleving en als ondernemers zich allemaal zo klantvriendelijk en met vakkennis presenteren ligt er nog een mooie toekomst voor binnensteden in het verschiet.
Martin de Vries
Centrummanager