Keihard
Daar stond ik dan… een paar weken geleden. Met knikkende knietjes voor de jury van de verkiezing Onderneming van het jaar 2014. Én vlekken in mijn nek. Én adem tekort. Nu zou je denken, hoe kan dat nou? Dat doe jij toch wel vaker Bo, een praatje houden voor een clubje mensen?
Inderdaad, dat is my daily business. Campagnes, huisstijlen en strategieën presenteren aan tal van opdrachtgevers. Dit zijn brancheverenigingen, uitgevers, zorgverzekeraars, kinderopvangorganisaties, vastgoedorganisaties, winkelcentra, sectorinstituten, bouwondernemingen, ambassades en af en toe een restaurantje in Alphen waarvan ik de naam hier niet zal noemen.
Doorgaans presenteer ik daar vol vuur en enthousiasme onze concepten. Concepten die niet alleen verrassend, creatief en pakkend zijn, maar vooral wérken. Kéihard werken, bij voorkeur. Wij zijn dan voorafgaand aan deze presentatie een flink aantal dagen in de huid van de betreffende opdrachtgever gekropen. Zijn zo’n beetje het bedrijf gewórden. En laten ons dus nergens meer door overrompelen tijdens de presentatie. Want we zijn er klaar voor en het is goed. Al zeg ik het zelf.
Maar goed, terug naar die bewuste middag in iFlow. Dat de klok gestart werd. Vertel maar eens in 5 minuten (tik, tak) waarom VRHL dit jaar Onderneming van het Jaar moet worden (tik, tak). Ik had het heus wel voorbereid. Meeveranderd met de markt. Een prachtig rendement. Myjour ontwikkeld, dus een vinkje bij Innovatie. Blije Verheulers die alle kansen krijgen zichzelf te ontplooien. Check. Maatschappelijk en lokaal goed bezig (tik, tak)… “Je tijd is om, bedankt!”.
Verhit verliet ik de zaal. En ik besefte me maar weer eens, hoe graag wij voor ánderen vlammen, in plaats van voor onszelf. Wij zijn er om bedrijven te laten shinen, om hén hun doelen te laten behalen. Wij hoefden dan ook niet lang na te denken over onze eigen campagne, nadat we hoorden dat we bij de laatste 3 zitten. “Eigen campagne? Welnee, we maken steengoede campagnes voor de andere twee!”, aldus @HerrArtdirector. En zo geschiedde. De komende weken zullen jullie Blanksma Groep en Van der Werff regelmatig tegenkomen in de kranten en online. Met hun verkiezingscampagne, gratis aangeboden door VRHL.
Wie van de twee er de 8e januari met de prijs naar huis gaat? Maakt ons niet uit. Als onze campagnes maar keihard gewerkt hebben.