Koopzondag redding Alphense Stadshart?

Fata Morgana

Je kon er natuurlijk op wachten: Een gloednieuwe burgemeester en nog slechts een paar weken om de verliezen over 2014 goed te maken, dus wil iedereen nú meer koopzondagen. Nou zijn detaillisten meestal ziekelijk optimistisch, maar die verliezen worden écht niet meer goedgemaakt nu 2014 (gelukkig, in vele opzichten) bijna historie is. En Liesbeth Spies, onze nieuwe burgemeester, hoef je al een hele tijd niets meer te vertellen over dat Alphense Stadshart waar ze al jaren winkelt. Dat is maar goed ook, want het door VOA en winkeliersverenigingen vertelde sprookje gaat ervan uit dat, als je je winkel meer uren opent, daardoor de omzet stijgt (zeker waar) en daarmee de winst (absoluut onwaar). Het probleem van ons Stadshart is immers NIET dat de Alphenaren te weinig tijd hebben om de winkelen, maar dat die Alphenaren het al jaren niet aantrekkelijk genoeg vinden om in hun eigen winkelcentrum te winkelen. Aan die houding, en dus ook aan het daaraan gekoppelde koopgedrag, verandert niets als die winkels vaker open zijn. Té veel Alphense ondernemers hebben dat inmiddels aan den lijve ondervonden, en laten de huidige koopzondagen nu al voor wat ze zijn. Meer koopzondagen brengen die winkeliers niets op!

Boodschappen doen, of Winkelen

We hebben in Nederland vijf soorten winkelcentra:

1. Stadscentra van Grote Steden--Uitsluitend recreatief winkelen–GROEI
2. Stadscentra van Kleinere en Middelgrote Steden-Vooral recreatief winkelen–KRIMP
3. Centra van grotere dorpen en wijkcentra--Vooral boodschappen doen–KRIMP
4. Dorps- en buurtcentra - Uitsluitend boodschappen doen–WISSELVALLIG
5. Perifere, vaak gespecialiseerde, grootschalige winkelcentra - Vaak 'beleveniscentra' voor infrequente aankopen–GROEI

Het Alphense Stadshart hoort duidelijk bij de tweede categorie, maar functioneert, zoals zoveel van dit soort centra, nog vooral als het dorpscentrum dat het ooit was. Dat geldt, met al die supermarkten in de vier omliggende wijk- en buurtcentra, vooral voor de drie supermarkten, maar ook in de non-food sector zijn er veel te veel winkelketens die de consument overal tegenkomt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (zoals de gloednieuwe kookwinkel van Woerdman, of de winkeltjes in de City-bazaar), maar over het algemeen nodigt de winkelmix in ons Stadshart niet uit om er nou elke week rond te stappen. Gewoon veel te veel van hetzelfde om de Alphenaren aan dat Stadshart te binden, laat staan de inwoners van de dorpen om ons heen. Daarbij vormt Alphen aan den Rijn niet bepaald een geïsoleerd koopcentrum; overal om ons heen zijn binnen 30 autominuten grotere, en/of leukere, stadscentra te vinden. Dát te verbeteren door méér kwaliteit (en dus diversiteit) van het aanbod zou de éérste prioriteit van winkeliersverenigingen en VOA moeten zijn. In plaats daarvan kiezen ze de gemakkelijke, maar zinloze weg naar ruimere openingstijden.

Internet

Hoe slechter het onze winkeliers gaat, des te meer krijgt 'de webwinkel' de schuld van het eigen falen. Toch is dat onwaar, de online omzet stijgt wel, maar die stijging komt al jaren uitsluitend vanuit de webshops van bestaande winkelketens. In feite is nu al minstens 70% van die online omzet in handen van die ons al jaren bekende winkelketens. Als die ooit, zoals ik dat in http://www.bricksenclicks.me schets, ontdekken hoe ze beide soorten winkels goed kunnen integreren, zullen de 'pure players' nog slechts marginaal, en nog meer sectorbepaald dan nu al het geval is, profiteren van de consumentenbestedingen.
De "vijand", dat zijn ze zelf!

Teveel winkels, of teveel winkeloppervlakte?

De winkeloppervlakte is de laatste 35 jaar alleen maar gegroeid. Niet omdat consumenten dit zouden willen, maar om ruimte te bieden aan artikelgroepen die winkelformules voorheen nooit voerden. Met dit zogenaamde ‘Aanvullende Assortiment' parasiteerden winkels op de klanten die deze vanouds om hun primaire 'kernassortiment' bezochten. Als dit beperkt blijft tot 'service producten' is dat geen ramp, maar zo langzamerhand bieden 'speciaalzaken' een steeds ruimere keus uit assortimenten die andere winkels ook bieden. Dus gaan ze, vanuit het oogpunt van de klant, steeds meer op elkaar lijken. Dán werkt het spelletje niet meer, en brengen al die extra spullen niet alleen de kosten omhoog, maar de aantrekkelijkheid naar beneden. Het gevolg is dat teveel winkels álles aanbieden aan iedereen, en dus eigenlijk niets aan niemand. Dus moeten ze steeds meer concurreren, wat kosten verhoogt en marge verkleint. Het mag dus niemand verbazen dat ze failliet gingen, nog steeds regelmatig failliet gaan, en in de toekomst nog vaker failliet zullen gaan. En, hoe treurig ook, niemand die ze mist.
Kortom, winkels worden 'Nieuwe Winkeliers', of ze verdwijnen.

Het sprookje van de koopzondag

Terug naar de koopzondag. Meer koopzondagen gaan in ons Stadshart absoluut niet leiden tot een grotere aantrekkelijkheid en groeiende consumentenstromen. Wellicht dat de omzet wat groeit, maar de kosten doen dat veel sneller. En de toch al jaren dalende Bruto Winst is niet in staat die extra kosten te dragen. Wát er nog aan winst over is, zal overgaan in verlies. Per saldo gaan de Alphense winkeliers, omdat er fundamenteel NIETS verandert, er als groep niet op vooruit, maar op achteruit. Ik voorzie dan ook dat, als de eerste euforie achter de rug is, en de eerste faillissementen zijn uitgesproken, steeds meer winkels de deuren op die zondag weer dichthouden. Het is dus heel goed van het Alphense college dat ze die keus overlaten aan de gemeenteraad, en vooral aan de ondernemers. Want wellicht willen die vooral meer koopzondagen omdat de gemeente dat altijd heeft verboden. Verboden vruchten lijken altijd lekkerder, toch?

Ik hoop dat de winkeliers in de wijk-, buurt en dorpscentra in de omgeving (de boodschappencentra) al begrepen hebben dat dáár op zondag helemaal niets te verdienen valt. Zelfs niet door supermarkten wanneer die dan ALLEMAAL geopend zijn.

Wat de centra van de grote steden, en de perifere 'beleveniscentra' betreft, daar zou openstelling op zondag juist een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Helaas, daar hoort Alphen aan den Rijn niet bij!

 


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Politiek vandaag 11:01

Raad wil meer Hbo-studenten als stagiair in Alphen

De Alphense gemeenteraad vindt dat er te weinig aandacht is voor het bieden van stageplekken en voor samenwerkingsverbanden tussen bedrijfsleven, inclusief gemeente, en het Hbo. Daarom heeft de raad een motie ingediend om een praktische manier te vinden om dit toch voor elkaar te krijgen.

Maatschappelijk vandaag 10:31

Nieuw 'Educatief Out of Art Museum' in Alphen aan den Rijn

Een uniek initiatief om kunst te ervaren en te waarderen, het Educatief Out of Art Museum, opende op 18 april in de Galerie & Kunstuitleen van Atelier Verfstreken. Het museum presenteert kunstwerken van kunstenaars met een verstandelijke beperking en biedt bezoekers de mogelijkheid om kunst op een interactieve manier te ontdekken en te beleven.

Advertorial Evenementen vandaag 09:15

Danjil op Sama Sama Maluku Festival

De in Alphen geboren Danjil Tuhumena is allang geen onbekende meer in onze regio. De carrière van Danjil begon als 3-jarige drummer in de familie band ‘The Family Song’. Na het veel te vroege overlijden van vader Marcus Tuhumena stopte The Family Song en is Danjil zijn muzikale weg blijven volgen.

Politiek gisteren 17:44

Nieuw Elan wil handhaven van fietsverbod in Van Mandersloostraat

Tot grote ergernis van ondernemers en bewoners van de Van Mandersloostraat wordt het fietsverbod hier niet gehandhaafd. Met enige regelmaat zoeven er fietsen en scooters voorbij tijdens de uren dat het gebied uitsluitend bestemd is voor voetgangers. Nieuw Elan wil nu dat hier meer aan wordt gedaan.

Natuur, recreatie en reizen gisteren 16:26

Driehonderd bomen vervangen in Alphen aan den Rijn vanwege ziekte en veiligheid

De Gemeente Alphen aan den Rijn zal de komende tijd ongeveer driehonderd bomen vervangen op openbare plekken, voornamelijk in de wijken Ridderveld en Kerk en Zanen. Deze vervangingen worden gemarkeerd door groene stippen op de stammen van de bomen, die aangeven dat ze ziek of dood zijn en niet langer veilig voor de omgeving.

Evenement gisteren 15:11

Geen straatfeest? Wat is er te doen deze Koningsnacht

Jarenlang werd traditiegetrouw twee keer per jaar een straatfeest georganiseerd in de Julianastraat: één op de avond voor Koningsdag en één op de avond van de Alphense Jaarmarkt. Echter, dit jaar hebben de horecagelegenheden in de Julianastraat besloten om tijdens koningsnacht geen straatfeest te organiseren.