Alphen aan den Rijn heeft

U mag het best weten. Ten tijden van het schrijven van deze blog ben ik op mini vakantie in Italië. Even de drukte, de drukte laten en mezelf opladen voor de drukte welke komen gaat. Het is goed om eens vanuit een andere omgeving de dagelijkse gang van zaken de revue te laten passeren en in een andere daglicht te bezien.

Met Buro Toob maken we dagelijks onderdeel uit van het dynamische vakgebied Retail. In Alphen aan den Rijn zijn we verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie van het Rijnplein en de Aarhof en zijn we, vanuit ons maatschappelijk verantwoordelijk ondernemerschap gedachtegoed, vrijwillig betrokken bij de strategische transformatie van de Raadhuisstraat tot Raadhuisstraat Speciaalstraat met als doelstelling om binnen 3 jaar verkozen te worden tot leukste winkelstraat van Nederland. Het is mede aan de door mij opgezette enthousiaste kopgroep van ‘denkende doeners’ samen met Mirella van der Weerd (TOF Fashion), Erik Willemse (Carla’s lunch en diner) en Arienne Burggraaf (Piekhaar) te danken dat deze winkelstraat in beweging én de transformatie langzaam in zicht komt. Het is (weer) leuker winkelen in de Raadhuisstraat! Samen willen we sneller onze visie uitrollen om de gestelde doelstellingen te behalen maar de vastgoedeigenaren van deze straat zullen nu ook in beweging moeten komen. Biedt het lokale betaalmiddel de "Alpha" de uitkomst voor een fonds "RaadhuisSpeciaalstraat" waaruit zaken gefinanceerd kunnen worden om doelstellingen te bereiken? Maakt ons dat samen sterker?

Op 29 april verscheen het veel gelezen en even zoveel bekritiseerde nieuwsbericht op Alphens.nl dat Alphen genomineerd is voor Beste Binnenstad. In mijn ogen komt deze nominatie te vroeg voor een stad als Alphen. Er wordt nog teveel gebouwd, niet goed samengewerkt en misschien wel het belangrijkste: een retailvisie ontbreekt!

Met een gepaste vorm van jaloezie kijk ik naar onze buurgemeenten uit 071 waar door een gerenommeerd onderzoeksbureau antwoord is gegeven op de vraag: ’Hoe en waar winkelt de consument in 2015 in de Leidse regio en wat betekent dit voor de winkelgebieden in de Leidse regio?’

Het antwoord, welke is samengevat in de Retailvisie Leidse regio 2025, is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking van vastgoed-, retail-, en horecaondernemers samen met ambtelijk en bestuurlijke vertegenwoordigers van de zes gemeenten Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude. In totaal zijn de 51 winkelgebieden binnen deze gemeentegrenzen onderzocht en beoordeeld op hun toekomstbestendigheid.  Het gaat te ver om dit bespreekstuk hier verder te bespreken, ik nodig u van harte uit om deze hier te downloaden.

Een toekomstgerichte Retailvisie0172 als vertrekpuntHet winkellandschap is sterk aan verandering onderhevig. Zonder innovatie, vernieuwing en samenwerking gaat de aandacht van de klant verloren. Door toename van concurrentie van online winkels, vergrijzing van de samenleving, toegenomen mobiliteit en de bereidheid om verder te reizen, de langdurige economische laagconjunctuur en de toenemende behoefte aan gemak en een verandering in invulling van spaarzame vrije tijd maakt dat de consument aan het veranderen is. Dit heeft als gevolg dat bezoekersaantallen teruglopen, een toenemende leegstand en minder loyale consumenten.

Zoals gezegd ontbreekt het in mijn, bescheiden, opinie aan een toekomstgerichte Retailvisie voor onze stad Alphen aan den Rijn. Wat weten we over de inwoners van onze stad, over het retailaanbod en de primaire functie per winkelgebied binnen onze gemeentegrenzen? Is het verzorgingsgebied afgekaderd en de branchering hier op afgestemd? Met kennis over deze zaken en de wensen van de consumenten is het mogelijk om beter in te spelen op de behoefte van de consument én winkelgebieden beter te positioneren.

Op basis van marktonderzoek en beschikbare data dient er een detailhandelsstructuur opgesteld te worden waarin alle winkelgebieden zijn onderzocht, ingedeeld naar functie en beoordeeld op hun economisch perspectief.

Hier in Italië realiseer ik me dat het ‘vijf-voor-twaalf’ is voor veel retailers en winkelgebieden. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar zijn de consumentenbestedingen in de fysieke retail afgenomen ten gunste van een groei in het online winkel landschap. Willen we dat wel gemeente Alphen aan den Rijn, vastgoedeigenaren, besturen van winkelcentra en retailers? Of gaan we als ‘denkende doeners’ als team achter het roer staan en uitvoering geven aan deze plannen?


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Advertorial Sport gisteren 17:43

D.O.S. viert groot succes met Clubkampioenschap

Op zondag 21 april kwamen de schijnwerpers te staan op de turntalenten van Gymnastiekvereniging D.O.S. Alphen aan den Rijn tijdens het Clubkampioenschap voor recreatieve turners en turnsters. Met een deelname van 155 enthousiaste leden, waarvan velen voor het eerst deelnamen aan een wedstrijd, was het een sportieve en gezellige dag.

Politiek gisteren 16:22

Gemeentelijke erepenning voor Museumpark Archeon

Tijdens een feestelijke Limesbijeenkomst is woensdag 24 april de gemeentelijke erepenning door burgemeester Liesbeth Spies uitgereikt aan Museumpark Archeon. Het museum krijgt de penning voor verdiensten voor gemeente Alphen aan den Rijn op het gebied van educatie, cultuurbehoud, toerisme, sociale betrokkenheid en werkgelegenheid.

Advertorial Theater gisteren 15:09

Het boek Rust en Vreugd van Hendrik Groen in het theater!

Iedereen kent ze wel, de succesvolle dagboeken van Hendrik Groen waarin hij het dagelijks leven in zijn verzorgingshuis beschrijft. De schrijver heeft in een van zijn meest recente werken, Rust en Vreugd, zijn verzorgingshuis verruilt voor een volkstuin, waarvan de voorstelling binnenkort in Castellum te zien is!

Politiek gisteren 13:51

Subsidie voor 2000 jaar geschiedenis en 10 jaar eenheid

Gemeente Alphen aan den Rijn viert dit jaar dat tien jaar geleden uit drie gemeenten één gemeente is ontstaan. In de hele gemeente worden kleinschalige feestjes gevierd. Organisatoren kunnen hiervoor subsidie aanvragen. In de pot zit in totaal € 75.000,- voor inwonersactiviteiten.

Politiek gisteren 12:17

Plan voor sportcomplex De Bijlen nog niet klaar

De Rijnstreekhal wordt opnieuw voor een half miljoen euro opgeknapt. De hal is dan voor de komende vijf jaar geschikt voor gebruik. De reden is dat het plan voor een nieuw sportcomplex in De Bijlen nog niet klaar is. Dit plan kan pas worden afgemaakt na de komende bezuinigingsronde door de Alphense gemeenteraad.

Politiek gisteren 10:46

Subsidie voor isolatie goedkope koopwoningen

Eigenaar-bewoners van goedkope slecht geïsoleerde koopwoningen in gemeente Alphen aan den Rijn kunnen subsidie aanvragen voor het isoleren van hun woning. Het gaat om vloerisolatie, dubbel glas en dakisolatie. Het maximale subsidiebedrag is € 1.460,- per woning.