Koopzondag failliet!

Redding van het Stadshart? In maart besloot de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, op uitdrukkelijk verzoek van de Vereniging Ondernemingen Alphen aan den Rijn (VOA) het voortaan aan de ondernemers over te laten hoe vaak en wanneer zij op zondag hun bedrijven open wilden stellen. Je mocht verwachten dat de actieplannen al jaren klaarlagen, maar het tegendeel was waar. En nu die politieke stofwolk is verdwenen blijkt dat de Alphenaren wel graag een koopzondag willen, maar in de praktijk niet te komen. Uiteindelijk besluiten de winkeliers om de winkels elke eerste zondag van de maand te openen, maar dat was voor de liberalisatie ook al het geval. En wat zegt de winkelier nu? "Zondag open is niet zaligmakend"!

 

Het heeft even geduurd, maar de liberalisering van de winkelopenstelling leidde in Alphen, maar ook in de hele regio niet tot betere resultaten van onze winkeliers, en, behalve in de grotere steden en recreatiegebieden (waar dat al jaren mocht) blijken de winkeliers voor het overgrote deel eieren voor hun geld gekozen te hebben. Ze blijven op zondag gewoon dicht. Daarmee blijkt dat ik, vanuit mijn religieuze en sociale achtergrond toch al geen voorstander van koopzondagen, gelijk had door te stellen helemaal geen religieuze argumenten nodig te hebben om tegen die vrije koopzondag te zijn. Die argumenten, beste lezer, stonden, uitgesproken door winkeliers, zaterdag 10 oktober gewoon in AD/Alphen.

Strohalmen
In tegenstelling tot wat onze regering en zelfs een organisatie als InRetail beweert, is 'de crisis' nog lang niet over. Eén blik 's ochtend op de AEX index geeft al aan dat ons bedrijfsleven maar niet kostbaarder wil worden, een teken aan de wand voor alle economische positivisten (die combinatie kán bijna niet!) die elke dag opnieuw de huid van de beer aanbieden zonder dat het beest is geschoten.
Intussen blijven retailers, of ze nu groot of klein zijn, zich aan elke strohalm die zich aanbiedt, vastklampen: Risico kapitaal, Nieuwbouw, Trekkers, Omnichannel, vrij parkeren én, uiteraard, de KOOPZONDAG.

— Hoewel er nog altijd voorstanders van risicokapitaal in retail ondernemingen bestaan, kán hun voorkeur toch niet gevoed worden door klinkende resultaten, integendeel!
— Nieuwbouw, zoals we dat zien aan de Alphense Hoge Zijde, heeft aanzienlijk meer winkelruimte opgeleverd, maar sinds de opleveringen in 2004 loopt het aantal winkelende kopers alleen maar terug. Dus drukken die meerdere én duurdere vierkante meters elk jaar zwaarder op de economische resultaten (EBITHA) van onze retailers. Natuurlijk wordt het tijd dat het gedoe aan de Lage Zijde eindelijk eens wordt opgelost, maar tot drommen nieuwe kopers gaat ook dat echt niet leiden.
— Nieuwe Trekkers, zoals MediaMarkt, Hoogvliet, McDonalds en H&M in het Alphense Stadshart trekken wel klanten, maar hebben de teruggang in winkelend publiek in dat Stadshart, ondanks de overspannen verwachtingen, ook geen halt toegeroepen. Ze vormen, en ook in Zoetermeer is dat (PRIMARK) al aangetoond, vooral een concurrent voor de bestaande winkelformules.
— Omnichannel, de vervlechting van fysieke winkel en webshop, levert al evenmin wat men ervan verwachtte, omdat die winkeliers geen afscheid willen nemen van hun verouderde winkelformule en verouderde denkbeelden over wat de klant werkelijk wil. In wezen vormen de bestaande winkeliers de redding van veel webshops.
— Vrij parkeren zou drommen winkelend publiek binnen halen maar waar het is ingevoerd (o.a. in het Zoetermeerse Stadshart) heeft men net zoveel leegstandsproblemen als in het Alphense Stadshart. Overal waar het Stadshart wél goed loopt, zoals in onze echt grote steden, betalen de klanten zonder problemen de soms excessief hoge parkeerkosten. Ach, als je je voor honderden Euro's in het nieuw steekt, kan 20 Euro parkeergeld er ook wel vanaf!

Koopzondag ánders
Tien jaar geleden zette ik al een schets op papier voor een 'nieuw uitgevonden' zondag die een zinvolle aanvulling op de bestaande 'koopzaterdag' (pas op, die bestaat ook nog maar sinds de zestiger jaren) zou kunnen worden. In mijn overtuiging dat een 'tweede' zaterdag noch de koper, noch de verkoper iets zou brengen. Een zondag die voor iedereen, religieus of niet, een geheel eigen beleving zou opleveren en waarin het Alphense Stadshart haar bevolking, én omwonenden, een zinvolle besteding van die zondag zou gaan opleveren. Een zondag waarbij niet alleen horeca, culturele instellingen en winkels, maar ook de overheid en daaraan gelieerde instellingen (Participe, Bibliotheek, etc.) hun steentje bij zouden dragen. Inderdaad, een zondag ánders. Maar uiteraard wacht men liever op een simpeler oplossing, gewoon op zondag de winkeldeuren open. En dát werkt, zoals ik toe al stelde, niet!
Peter van den Belt van het AD stelt dan ook rustig: "Groene Hart-winkeliers leggen zichzelf beperkingen op". Oftewel, zoals dat al eerder bleek uit de krachtmeting tussen grootwinkelbedrijf en kleinbedrijf, later tussen klassieke retailers versus webshops, vormen de winkeliers zelf hun grootste concurrent.
Met hun inerte gedrag spelen ze, uiteraard onbedoeld, de grote steden, perifere winkels (IKEA, etc.) en de pure webshops in de kaart. En ze worden daarin, tot mijn groeiende verbijstering, zowel lokaal (VOA) als nationaal (InRetail, Detailhandel Nederland) gesteund.
Nu ook de liberalisatie van de koopzondag geen soelaas biedt, gaat retailend Nederland opnieuw geen echte oplossing zoeken, maar gewoon een nieuwe strohalm. Wedden?
In Alphen gaan we ons Stadshart 'redden' door van de Hooftstraat weer een nieuwe Koopstraat maken!

 


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Maatschappelijk vandaag 10:31

Nieuw 'Educatief Out of Art Museum' in Alphen aan den Rijn

Een uniek initiatief om kunst te ervaren en te waarderen, het Educatief Out of Art Museum, opende op 18 april in de Galerie & Kunstuitleen van Atelier Verfstreken. Het museum presenteert kunstwerken van kunstenaars met een verstandelijke beperking en biedt bezoekers de mogelijkheid om kunst op een interactieve manier te ontdekken en te beleven.

Advertorial Evenementen vandaag 09:15

Danjil op Sama Sama Maluku Festival

De in Alphen geboren Danjil Tuhumena is allang geen onbekende meer in onze regio. De carrière van Danjil begon als 3-jarige drummer in de familie band ‘The Family Song’. Na het veel te vroege overlijden van vader Marcus Tuhumena stopte The Family Song en is Danjil zijn muzikale weg blijven volgen.

Politiek gisteren 17:44

Nieuw Elan wil handhaven van fietsverbod in Van Mandersloostraat

Tot grote ergernis van ondernemers en bewoners van de Van Mandersloostraat wordt het fietsverbod hier niet gehandhaafd. Met enige regelmaat zoeven er fietsen en scooters voorbij tijdens de uren dat het gebied uitsluitend bestemd is voor voetgangers. Nieuw Elan wil nu dat hier meer aan wordt gedaan.

Natuur, recreatie en reizen gisteren 16:26

Driehonderd bomen vervangen in Alphen aan den Rijn vanwege ziekte en veiligheid

De Gemeente Alphen aan den Rijn zal de komende tijd ongeveer driehonderd bomen vervangen op openbare plekken, voornamelijk in de wijken Ridderveld en Kerk en Zanen. Deze vervangingen worden gemarkeerd door groene stippen op de stammen van de bomen, die aangeven dat ze ziek of dood zijn en niet langer veilig voor de omgeving.

Evenement gisteren 15:11

Geen straatfeest? Wat is er te doen deze Koningsnacht

Jarenlang werd traditiegetrouw twee keer per jaar een straatfeest georganiseerd in de Julianastraat: één op de avond voor Koningsdag en één op de avond van de Alphense Jaarmarkt. Echter, dit jaar hebben de horecagelegenheden in de Julianastraat besloten om tijdens koningsnacht geen straatfeest te organiseren.

Advertorial Economie gisteren 14:22

Een nieuw bedrijf beginnen in Alphen? Met deze tips wordt dit zeker een succes!

Alphen staat niet alleen bekend om haar vriendelijke inwoners, maar ook om hoe ondernemend mensen zijn. Begin jij ook een nieuw bedrijf hier? Dan is het tijd om deze blog aandachtig door te nemen! Hier vind je wat tips die ervoor zorgen dat je onderneming een succesverhaal wordt.