Elitair

Er doet een gerucht de ronde. Cultuur kost alleen maar geld en het is de hobby van een kleine, linkse, minderheid. Uit wetenschappelijk onderzoek, en dat is in onze samenleving toch heilig op een paar uitzonderingen na, blijkt die opvatting op kletspraatjes te berusten.

Cultuur heeft de warme belangstelling van tweederde van de jongeren. Een kwart van de jongeren houdt zich op creatieve wijze bezig met entertainment, dat wil zeggen dat ze bijvoorbeeld rappen op het podium of….ook…klassieke muziek spelen op een saxofoon. Alles voor publiek. Eén op de vijf jongeren komt geïnteresseerd kijken en ongeveer evenveel jongeren zijn ondernemende cultuurfan, jongeren die hun leven vullen met cultuur, opslokken alsof zij SpongeBob zijn. Bijna eenderde van de jongeren moet niets van cultuur weten…meestal laag opgeleide jongeren en , ja…daar blijkt het dan wel weer uit: cultuur is een elitezaak.

Heel moeilijk om iedereen bij die elite te betrekken is het trouwens niet. Uit een belastingplan van enkele jaren geleden bleek dat de gemiddelde Nederlander een maatschappelijke inkomensgrens kent. Die ligt ongeveer op twee keer modaal. Boven dat inkomen wordt het streven naar meer inkomen aanmerkelijk minder. Men vindt het “genoeg”. Er is in zo’n geval ook voldoende geld om te besteden, bijvoorbeeld aan cultuur.

Lage inkomens gaan over het algemeen helemaal op aan de dagelijkse problemen zoals eten, school en meer van dat getreutel, waaronder een plasma tvscherm van de mediamarkt. Voor leuke dingetjes is er verder weinig geld en dan is het ook maar beter om net te doen of er niets is…hup, daar gaat de cultuur. Oplossing: laat de mensen meer verdienen, dat heb ik altijd al gezegd. Maar…er is misschien ook een andere oplossing.

Wie naar deze cijfertjes kijkt en bezig is een cultuurhuis te bouwen, zou zich even achter het oor moeten krabben. Dat cultuurhuis zou toch ene prachtige functie krijgen als het aan cultuurfans, creatieve entertainers en geïntersseerde toeschouwers volop plaatsbood? Juist die entertainers kunnen misschien ene sleutelrol gaan spelen. Als zij de kans krijgen hun toeren naar hartenlust uit te leven, dan volgen mogelijk ook de vriendjes uit gezinnen waar geen dubbel modaal inkomen bestaat: die laagopgeleiden die u cultuurmijder zijn. Want ja, vriendjes zijn vriendjes en iets blijft er op de lange duur altijd van hangen. Kortom: zet het cultuurhuis in om een einde te maken aan het fabeltje dat culotuur voor de elite is. Ja, dat kunnen we!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Advertorial Actie gisteren 17:02

Grote showroomuitverkoop bij Dutch Dream Slaapcomfort in Alphen aan den Rijn!

Ben jij op zoek naar een nieuwe boxspring van hoogwaardige kwaliteit? Dan heeft Dutch Dream iets speciaals voor jou in petto! De winkel in Alphen aan den Rijn heeft nu een grote showroomuitverkoop, waarbij je kunt profiteren van uitzonderlijke kortingen op een breed scala aan slaapartikelen.

Markt / Braderie gisteren 15:51

Voorverkoop kinderrommelmarkt op Koningsdag al volgeboekt

Bijna overal is er op Koningsdag een vrijmarkt, zo ook in Alphen aan den Rijn. Dit jaar vindt de traditionele kinderrommelmarkt plaats in het Burgemeester Visserpark. Op zaterdag 6 april kregen mensen de kans om een plekje te bemachtigen; in de voorverkoop zijn alle plaatsen inmiddels verkocht.

Overige gisteren 12:19

Samen sterk tegen pesten op de Landelijke Dag tegen pesten

Vandaag vieren we de 'Landelijke Dag tegen Pesten', een dag gewijd aan het bestrijden van pestgedrag en het vergroten van bewustzijn, ongeacht de doelgroep. Pesten blijft een actueel en belangrijk onderwerp waar we gezamenlijk tegen optreden om positieve groepsvorming te stimuleren.

Advertorial Verkeer en vervoer gisteren 09:27

Laat jouw auto-olie verversen zonder afspraak bij Auto Service Alphen B.V.!

Om ervoor te zorgen dat de motor van hun auto goed blijft functioneren, moeten automobilisten om de zoveel tijd de motorolie laten verversen. Bij Auto Service Alphen B.V. hebben klanten de mogelijkheid om hun olie te laten verversen zonder vooraf een afspraak te maken.