MINERVA Open brief aan Wil Verschuur

Beste Wil Verschuur, Even over het Nutsgebouw. Het verbaast mij altijd weer hoe een raadslid met en zo wereldvreemde reactie onder een artikeltje op Alphens.nl kan komen over door de gemeenteraad gewenste ontwikkeling. Het Nutsgebouw is verkocht. Daar was je zelf bij. Tenzij het natuurlijk in een van de vele vergaderingen is besproken waar jij niet was om wat voor reden dan ook. Ruzie met een ander raadslid wellicht?

Het Nutsgebouw is vorig jaar verkocht. Daar is de raad van op de hoogte gesteld in een raadsbrief op 19 augustus. Op 3 september is deze verkoop in een commissie aan de orde geweest. Op 24 september stond het onderwerp als punt 17 op de agenda van de gemeenteraad. Wellicht heeft oppositie collectief zitten slapen?

Dit is de tekst uit de raadsbrief:

"Op basis van deze beoordeling is een koper geselecteerd met wie in de afgelopen tijd diverse afspraken zijn gemaakt en voorwaarden zijn bepaald. Deze afspraken en voorwaardenzijn vastgelegd in een (vertrouwelijke) koopovereenkomst welke inmiddels door beide partijen ondertekend is."

Dit is het agendapunt in de commissie:

"Over te gaan tot ondertekening van bijgevoegde koopovereenkomst met de betreffende koper ten behoeve van verkoop van het Nutsgebouw, gelegen te Hooftstraat 2 (voorheen 30) te Alphen aan den Rijn."
In de raad was het een besluitformulier.

Het is natuurlijk wel zo dat de raad altijd eerder een raadsbrief krijgt dan dat de pers wordt ingelicht. Altijd. Dat er raadsleden zijn die liever eerst de krant lezen en daarna pas hun mailbox openen, kun je de wethouders niet verwijten.

Het zou heel vreemd zijn als een wethouder geen goed netwerk heeft in zijn eigen gemeente. Zonder netwerk en zonder achterban heb je niets in de gemeentelijke politiek te zoeken. Alphense wethouders zijn net als de raadsleden mensen 'van hier'. En, zoals je wellicht is opgevallen: Alphen is een soort van groot dorp. Mensen hebben bij elkaar op school gezeten, zaten op dezelfde voetbalclub, golfclub of tennisclub en hebben elkaar ontmoet in het normale maatschappelijke verkeer.

En ja, Gerard van As en John Vermeer zijn lid van dezelfde ondernemersvereniging. Dat krijg je met ondernemers. Waarom je de VOA er trouwens met de haren bij moet slepen, is een raadsel. Als jij iets zegt in de raad roept er toch ook niemand over jouw werk als bardame bij De Heul? Dat zou toch heel vreemd zijn? Of misschien wel niet. Dan zou iemand dat moeten roepen elke keer als jij over de afsluiting van de Oudshoornseweg begint.

Feit is dat de Alphense belegger die het Nutsgebouw heeft gekocht met de bedoeling om dit te verhuren aan La Place door het faillissement is geconfronteerd met een leeg pand. Wat doe je dan? Jawel, als belegger zoek je contact met iemand - in dit geval John Vermeer van Centurio Vastgoed - die al eerder heeft aangegeven het Nutsgebouw te willen ontwikkelen met eigen geld en een eigen concept. Vermeer wilde het Nutsgebouw graag kopen van de eigenaar en dat is dus afgelopen week gebeurd. Het pand is gekocht en betaald en wordt nu in oude luister hersteld met een complete restauratie, renovatie en fraaie nieuwe serre aan de zuidkant. Wat wil je nog meer?

Ik vind het persoonlijk een zegen dat La Place heeft afgehaakt. Het concept van Centurio is vele malen mooier en aansprekender en gericht op veel meer doelgroepen. Ook is het een stuk minder massaal door de verschillende concepten en met een veel groter terras op het zuiden aan de dan heel gezellige Kromme Aar.

En nog even dit: het verbaast mij sowieso zeer dat de oppositiepartijen - met in hun midden de PvdA met hun Cultuurgebouw - zich laten verleiden om de heksenjacht te openen op de enige wethouder die het project Lage Zijde van de grond kon trekken en dat ook heeft gedaan. Nadat het collectief was verknald met megalomane plannen van VVD, CDA, PvdA en CU.

Vriendelijke groet,

Eveline Verhoeve

PS. Als je met mij in gesprek wilt, zul je wel even je facebookblokkade moeten opheffen. Tenzij ik natuurlijk alweer met feiten ben gekomen die je liever niet leest

Noot van de redactie van Alphens.nl
Zeer tegen onze gewoonte in hebben we de reacties zowel positief als negatief onder deze open brief verwijderd. De reden daartoe is heel eenvoudig: we gebruiken Facebook als instrument om te reageren, maar als de één de ander heeft 'geblocked' om reacties te zien (wat hier het geval was en al is het onbedoeld), ontneem je de ander de mogelijkheid om terug te reageren. Discussie prima, maar wel een discussie met mogelijkheden tot weerwoord.

Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl