MINERVA De teddyberen van marketing
Als je het aan ondernemers overlaat, komt er geen fluit van citymarketing terecht. Dan draait alles om ‘Groene stad met Lef’. Daardoor vliegen de Boskopers meteen in de gordijnen en vragen de Alphenaren zich af waar het dan groen is. Jongens: citymarketing is gewoon een hoog teddyberengehalte creëren!
Je kunt er heel moeilijk over doen en dan krijg je dit: 'Alphen aan den Rijn is een initiatiefrijke stad waar mensen elkaar kennen en samenwerken, omgeven door groen en strategisch gelegen in de Randstad, waar ambitie is en volop ruimte om gelukkig te zijn.' Je kunt het ook gemakkelijk maken, zoals dit: 'In Woerden merk je aan de hele cultuur dat het een boerenmarktstad is’.
De Alphense gemeenteraad had voor het zomerreces een heleboel commentaar op het Plan van Aanpak voor Citymarketing. Om mee te beginnen op de naam. Waarom niet 'Alphen Marketing'? Precies. Laat de citymarketeer dat nou ook al hebben gezegd. Maar ja, hij is overruled door economische principes en ondernemersbelangen.
Er was ook een bak kritiek op de verlichting van de beeldbepalende 'Alticomtoren'. Wat? Tja. Elke Alphenaar kan je zo vertellen waar de oude PTT-toren staat, maar de Alticomtoren? Nooit van gehoord. Dat krijg je dus als je de sponsor laat bepalen hoe je product heet.
Het ontbreken van duidelijke doelen met evaluatiemomenten zorgde eveneens voor afkeuring. Hoeveel mensen wil je dan bereiken? Hoe meet je dat? Wanneer ben je dan succesvol?
Kijk, het woord citymarketing is gewoon ongelukkig en de vertaling stadspromotie ook. Waar het om gaat is dat iedereen Alphen aan den Rijn leuk vindt. Als de naam van de gemeente een goed gevoel oproept, heb je al gewonnen.
Dat is een heel eenvoudig marktprincipe: eerst een positief gevoel krijgen, dan leuke dingen zien en dan ga je pas kopen. Ergo: eerste goede PR, dan uitgekiende marketing en daarna gaan we oogsten.
Het Nederlandse waterpoloteam heeft dat heel goed begrepen. Wedstrijden winnen, helpt niet om waterpolo op de kaart te krijgen. Maar een goede foto van die strakke lijven in een piepklein zwembroekje is inmiddels de hele wereld over!