Blogs over Alphen

« Vorige - Volgende »

Wie het weet mag het zeggen!

6 maart 2013 - 20:01  •  Martijn Zohlandt  •  reacties

Wie het weet mag het zeggen!

Alphen aan den Rijn -

Kort geleden zat ik met een aantal mensen uit verschillende marketingdisciplines om tafel. Iedereen had een eigen visie hoe e.e.a. uitgevoerd moest worden. Uiteraard werd ook ik, in de rol van "marketingstrateeg", gevraagd wat ik ervan vond: 'Waarom doen jullie het eigenlijk!' Ik sta altijd verbaasd over de snelheid waarin mensen zich in zaken storten zonder zich af te vragen of dat eigenlijk wel de moeite waard is. Ongeacht of het een nieuw product, een nieuwe dienst of een heel Cultuurhuis is, iedereen vliegt kritiekloos achter het idee aan, om er maar bij te horen. Tja, die laatste menselijke drive is bij mij slecht ontwikkeld, het is niet anders.

Hij zit er in de rol van "marketingstrateeg". Tussen aanhalingstekens. Hij twijfelt dus zelf al een beetje over of hij 1. Wel geschikt is voor die "rol" en 2. Of zijn functie ook daadwerkelijk zo heet! Nu weet ik toevallig dat hij lesgeeft op een Hogeschool in allerlei vormen van marketing. Marketing! Dat noemden wij ooit in gewoon Nederlands het Afzetplan.

Bijna vertwijfeld vraagt hij zich af: waarom doen jullie het eigenlijk? Om vervolgens verbaasd te zijn over dat mensen als makke schapen achter de nieuwste zaken aan lopen zonder daar kennelijk over na te denken! DAT IS JE VAK! Om mensen zover te krijgen dat ze onnadenkend aanschaffen wat jij ze in je afzetplan hebt voorgeschoteld! Om mensen auto's op afbetaling te laten kopen. Om mensen dingen te laten kopen die ze in de eerste plaats helemaal niet nodig hebben. Als jij in je afzetplannen de vraag opneemt aan je potentiële klanten: Waarom wilt u dit kopen? Wilt u het eigenlijk wel kopen? De buren hebben 'm ook? Toch alle reden om het niet te doen, nietwaar? DAN VERKOOP JE TOCH NIKS MEER???

Ergo: Zij die kunnen, doen! Zij niet niet kunnen, geven les!

Fotograaf: Josh Walet
Mediamarkt