Wassen, knippen, scheren

Zoals u wellicht weet uit één van mijn eerdere columns hebben we tegenwoordig een hond, Keesje. Stront verwend. Vreet je oren van je kop. Je moet er mee naar de dierenarts en ook regelmatig naar de pedicure en de trimsalon. Bakken met geld kost ze.

Ja hoor ik u denken. Wees blij dat je geen kind hebt. Die kosten nog veel meer. Wat we wel terug krijgen van het lieve beest is trouw en liefde. Weet niet of dat met alle kinderen ook zo is. Met andere woorden, we mogen niet klagen over onze return on investments zoals dat zo mooi heet. Hopelijk krijgt u ook terug wat u er in stopt? 

Maar goed, hoe kwam ik er op. Nou, onlangs reed ik naar kantoor en kwam achter een busje te zitten met de opdruk “De mobiele Trimsalon”. Moest ook meteen denken aan de thuiskapper. U kent ze wel rijden rond met een 06-nummer op de auto. U belt en ze komen bij u thuis wassen, knippen en scheren. Wel net zo makkelijk.

Niets is te gek tegenwoordig. Dus tegenwoordig ook zo een dienst voor onze trouwe viervoeters. Niks naar de honden trimsalon. Alleen bellen en hup zij rijden voor. De hond aan de achterkant er in en aan de voorkant er gewassen, geschoren en geknipt weer uit. 

Mensen worden steeds vindingrijker in het aan de man en/of vrouw brengen van hun producten en/of diensten. Vroeger had je de scharensliep (ja jonger dan 50 jaar, zoek maar op op Google), de encyclopedieverkoper en colporteur (ook inmiddels uitgestorven) en de verzekeringsagent.

Die laatste was een man die met een gelikt verhaal u eerst telefonisch benaderde of, als u geen telefoon had (ja dat bestond echt nog) gewoonweg bij u aanbelde. Ze waren meestal te herkennen aan een wat te klein, afgedragen pak, een zwarte aktetas en stevige, net zo zwarte, schoenen (waarin een ijzeren neus). Want had u eenmaal de deur geopend, zette hij de schoen tussen de deur en lulde hij zich een weg naar binnen. En voor u het wist zat hij aan tafel en aan de koffie. In no time had hij u met de meest vreselijke verhalen duidelijk weten te maken welke gevaren er op u en uw kinderen lagen te wachten. Ja de maatschappij is hard en genadeloos. Maar geen nood. Daar waar de nood het hoogst is is de redding nabij. En inmiddels overtuigd dat u en uw kroost in doodsnood verkeerden was hij daar, de redding! In hoogst eigen persoon. Dat zat hij, aan uw tafel, de verzekeringsagent, direct door God of Allah gezonden! De oplossing voor al uw problemen. Voor ieder probleem had hij een product. Wat er fout gaat, of zou kunnen gaan, zou namelijk uw eigen schuld zijn als u er niets aan deed.  

Al snel kwamen er allerlei offertes uit de tas voor alle denkbare verzekeringen voor u en de kinderen. Gouden bergen werden beloofd maar van de beloofde berg blijft waarschijnlijk bij afloop van de polis nog maar een armzalig hoopje zand over. Alles verdampt aan kosten en niet gerealiseerde en min of meer beloofde rendementen. De berg is net als sneeuw voor de zon, verdwenen.

Na het tekenen van de offertes werd er een borrel op gedronken. De agent verliet met een brede grijns op het gezicht uw woning met de mededeling dat de verzekeringsmaatschappij u nog de polissen, en uiteraard de nota met daarop de verschuldigde premies, zou sturen. Als je dan vroeg wat hij voor zijn bewezen diensten moest hebben (want ja, hij was toch maar de hele avond bij u thuis geweest en voor niets gaat de zon op, toch?) antwoordde hij joviaal dat dat wel goed kwam. Hij zou dat wel regelen met de maatschappij. Die moesten hem maar betalen.

Inmiddels, jaren verder en een stuk wijzer, weet u wel dat dit de sigaar uit eigen doos was. U betaalde, of betaalt, niet alleen voor allerlei producten die achteraf overbodig of nagenoeg waardeloos blijken te zijn, maar u betaalde indirect naast de verzekeringsmaatschappij ook die o zo aardige joviale verzekeringsagent. Zijn kosten verstopt in de nota van de verzekeringsmaatschappij.

Onlangs werd ik langs verschillende kanten benaderd door verontruste cliënten. Ze hadden een keurig ogende brief gehad van iemand die zich uitgaf als zelfstandig onafhankelijk financieel adviseur, bijgesloten een net zo gelikte antwoordkaart. Hij wist de cliënt te vertellen dat sinds 2003 het erfrecht was veranderd en dat ook fiscaal het nodige was gewijzigd. Indien de cliënt er prijs op zou stellen, zou hij bereid zijn geheel vrijblijvend, ja en nu komt het, de cliënt thuis, zonodig in de avonduren, te bezoeken om hem of haar te informeren over testamenten, schenkingen, e.d.

Wilt u vervolgens gebruik maken van zijn diensten dan zal hij een aan hem gelieerd notariskantoor opdracht geven om voor u testamenten e.d. op te maken. Hij wast, zij knippen en scheren. Ik vraag me af wat voor schoenen de beste man draagt?


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Advertorial Winkelen vandaag 17:11

End of season sale bij Mountain Lifestyle - Hoge korting op nieuwste collecties

Scoor deze zondag alvast je nieuwe wintersportoutfit voor het nieuwe wintersportseizoen tijdens de end of season sale bij Mountain Lifestyle! De beurs vindt zondag 28 april tussen 12:00 en 17:00 uur plaats bij wintersportkledingwinkel Mountain Lifestyle te Alphen aan den Rijn. De kortingen lopen op tot 80% dus het is de ultieme mogelijkheid om te komen shoppen voor je gave wintersport outfit!

Politiek vandaag 15:53

Meer en betere busverbindingen via Qbuzz

Qbuzz neemt de busconcessie van Arriva over. Dit betekent dat er vanaf 2025 bussen van Qbuzz zullen rijden. De vervoerder heeft een nieuw vervoerplan voor 2025 gepresenteerd met aanzienlijke verbeteringen voor Alphen aan den Rijn en de regio. Het gaat daarbij vooral om beter en regelmatiger vervoer, ook ’s nachts en in het weekend.

Sport vandaag 14:38

Nieuwe Sloot tennisster Diede de Groot wint Oscar voor sport

Rolstoeltennisster Diede de Groot heeft de felbegeerde Oscar voor 'Sporter van het Jaar met een beperking' gewonnen. De Groot was al eerder was genomineerd, maar heeft nu eindelijk de erkenning gekregen voor haar prestaties door middel van een Oscar.

Advertorial Beauty en verzorging vandaag 13:19

Ontdek de persoonlijke aanpak van Complete Skincare!

Bij Complete Skincare begrijpen ze dat je huid voortdurend verandert en daarom geloven ze niet in standaardbehandelingen. “Onze aanpak is gebaseerd op je unieke huidconditie die bij elk bezoek kan verschillen”, vertelt Madeline, eigenaresse van Complete Skincare. Ben jij benieuwd naar de persoonlijke benadering? Lees verder om meer te ontdekken over de unieke behandelmethode van Complete Skincare.

Politie en handhaving vandaag 10:40

Jonge dieven betrapt bij Intersport in Alphen aan den Rijn

Op zaterdagmiddag 20 april werd een winkeldief op heterdaad betrapt bij Intersport in Alphen aan den Rijn. De politie werd rond 13:30 uur gealarmeerd nadat het winkelpersoneel knipgeluiden uit een pashokje had gehoord. Bij onderzoek bleek dat twee jongemannen diefstallabels van kleding aan het verwijderen waren.