- a Kijkrichting
- b Positie fotograaf
- c Positie StreetView
Terwaterlating Scheepswerf Boot
Aan de Steekterweg bij Gouwsluis startte de familie Boot haar eerste scheepswerf, de "Vooruitgang" in 1851. Na houten schepen, liep in 1890 het eerste ijzeren schip van de helling. De ijzeren spanten en platen werden tot aan de zestiger jaren van de vorige eeuw nog niet gelast maar geklonken. Het typerende geluid van het vasthameren van de gloeiende nagels was altijd op grote afstand te horen.
Rond 1900 werkten er 100 mensen op de werf in Gouwsluis. De werf was vooruitstrevend en wilde gemotoriseerde schepen bouwen met daarin eigen motoren. In een aparte onderneming onder de naam "Industrie" werden de motoren gebouwd. In 1908 werd een zusterwerf ook onder de naam "Industrie" geopend aan de Wilhelminalaan.
Op scheepwerf de Vooruitgang werden in de loop van de jaren veel schepen gebouwd, gerepareerd of verlengd. Naast binnenvaartschepen, werden er ook visserschepen en coasters gebouwd. Tewaterlatingen brachten veel spektakel. De golven sloegen over de Kortsteekterweg aan de overkant.
In 1976 viel het doek voor de scheepswerf. Er waren te weinig orders en de werf ging zoals zo vele anderen uit de sector failliet.
Gerelateerde afbeeldingen:
In de Romeinse tijd was de Oude Rijn nog de hoofdstroom in de Lage Landen delta van de grote rivier de Rijn, die de Noordgrens van het rijk vormde. Eb en vloed drongen ver door in de binnenlanden en het gebied leek veel op de huidige Biesbosch.
In de loop van de eeuwen, verlegde de rivier haar loop en greep ook de mens in. Uiteindelijk was van de machtige Rijn een kanaalachtig riviertje overgebleven. Overigens waren er nog wel wat problemen. De afwatering liep niet altijd even goed.Rond Alphen waren er regelmatig overstromingen, omdat de monding van de Rijn bij Katwijk verzandde en er nieuw water uit de provincie Utrecht na regenval hier heen kwam. Bij Zwammerdam werd daarom rond 1150 een afdamming gemaakt. Hier hadden we minder problemen, maar in Utrecht des te meer.
Nederland was toen onderdeel van het Duitse Keizerrijk en keizer Frederik Barbarossa besloot dat de dam weg moest, maar dat Utrecht en Holland gezamenlijk een oplossing moesten vinden in het reguleren van het water. Koningin Juliana heeft in Zwammerdam in 1965 een herdenkingsbeeldje ter gelegenheid van het 800e jaar onthuld.
De Oude Rijn stond tot 1800 nog in open verbinding met de zee. In Alphen was er toen iedere dag 2x hoog- en laagwater. Bij laag water konden schepen het centrum niet passeren. Daarom is in de 17e eeuw een omloopkanaal gegraven, zodat een deel van de schepen in ieder geval wel kon doorvaren. Het omloopkanaal is grotendeels nog in takt, zij het dat er niet meer gevaren kan worden. Volgens velen een gemiste kans bij de grootschalige herinrichting van de Hoge Zijde. Het omloop kanaal loopt vanaf de Oude Rijn bij het Schoutenhuis in de Julianastraat via de Paradijslaan onder de Castellumstraat weer terug naar de Rijn.