Ontwerp Omloopkanaal 1651
Het omloopkanaal is ontworpen in de 17e eeuw om minder opstoppingen rond de Alphense brug te krijgen.
Ontwerp Omloopkanaal 1651
Het omloopkanaal is ontworpen in de 17e eeuw om minder opstoppingen rond de Alphense brug te krijgen.
In die tijd stond de Oude Rijn nog in open verbinding met de zee. In Alphen was er iedere dag tweemaal eb en vloed. Bij laag water stond er zo weinig water in de Rijn, dat zwaar geladen schepen de Alphense brug niet konden passeren. De schepen moesten dan wachten tot het hoogwater was.
Ongeladen schepen konden via het omloopkanaal, de opstoppingen vermijden.
Het omloopkanaal is nog grotendeels terug te vinden, bij de Hoflaan, langs de Paradijslaan en de Postkade. Velen in Alphen vinden het nog steeds jammer, dat toen het complete centrum op de schop is gegaan rond 2000, het kanaal niet opnieuw is opengesteld voor kleinere schepen.
De Molenvliet, tegenwoordig nog een klein slootje, werd toen nog gebruikt voor scheepvaart. Op de kaart is te zien, dat de vliet in het omloopkanaal uitkwam.
Waar de Molenvliet vroeger liep is nog de zien aan een klein inham in het omloopkanaal ter hoogte van de Castellumstraat.
Het omloopkanaal is ontworpen in de 17e eeuw om minder opstoppingen rond de Alphense brug te krijgen.
In die tijd stond de Oude Rijn nog in open verbinding met de zee. In Alphen was er iedere dag tweemaal eb en vloed. Bij laag water stond er zo weinig water in de Rijn, dat zwaar geladen schepen de Alphense brug niet konden passeren. De schepen moesten dan wachten tot het hoogwater was.
Ongeladen schepen konden via het omloopkanaal, de opstoppingen vermijden.
Het omloopkanaal is nog grotendeels terug te vinden, bij de Hoflaan, langs de Paradijslaan en de Postkade. Velen in Alphen vinden het nog steeds jammer, dat toen het complete centrum op de schop is gegaan rond 2000, het kanaal niet opnieuw is opengesteld voor kleinere schepen.
Op de kaart is te zien, dat de Molenvliet in het omloopkanaal uitkwam. De Molenvliet, tegenwoordig nog een klein slootje, werd toen nog gebruikt voor scheepvaart. Waar de Molenvliet vroeger liep is nog de zien aan een klein inham in het omloopkanaal ter hoogte van de Castellumstraat.
Het omloopkanaal kreeg in de 19e eeuw een aftakking richting het station. Daar werd een haventje aangelegd voor de aanvoer van kolen voor de treinen en voor verder transport van landbouwproducten uit de polder per spoor. In de prins Bernhardlaan lag toen de Kievitsbrug, genoemd naar de naastgelegen boerderij.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Molenvliet liep van het omloopkanaal in het centrum richting de polder. Bij de rotonde naast de spoorwegovergang naar Kerk en Zanen stond de Grote Molen / Kerkmolen, die het overtollige water naar de Molenvliet pompte.
Vanuit het centrum konden boten de Molenvliet opvaren via een sluisje, dat achter de Castellumstraat lag en via de Paradijslaan kon worden ingevaren. Bij de brug over het omloopkanaal, is een klein stukje verbreding achtergelaten om te laten zien, waar vroeger de Molenvliet begon.
Een deel van de Molenvliet is aan de gelijknamige straat nog te vinden. Toen het deel bij het Centrum niet meer in gebruik was voor de scheepvaart, liep er een laantje langs. Vanaf het omloopkanaal gezien, liep het water en het laantje achter het bankgebouw (daarvoor stond er een consultatieburo, ooit weeshuis) langs en daarna langs een begraafplaats. Omdat het er donker en beschut was, werd het ook wel het vrijerslaantje genoemd.
Gerelateerde afbeeldingen:
In de Romeinse tijd was de Oude Rijn nog de hoofdstroom in de Lage Landen delta van de grote rivier de Rijn, die de Noordgrens van het rijk vormde. Eb en vloed drongen ver door in de binnenlanden en het gebied leek veel op de huidige Biesbosch.
In de loop van de eeuwen, verlegde de rivier haar loop en greep ook de mens in. Uiteindelijk was van de machtige Rijn een kanaalachtig riviertje overgebleven. Overigens waren er nog wel wat problemen. De afwatering liep niet altijd even goed.Rond Alphen waren er regelmatig overstromingen, omdat de monding van de Rijn bij Katwijk verzandde en er nieuw water uit de provincie Utrecht na regenval hier heen kwam. Bij Zwammerdam werd daarom rond 1150 een afdamming gemaakt. Hier hadden we minder problemen, maar in Utrecht des te meer.
Nederland was toen onderdeel van het Duitse Keizerrijk en keizer Frederik Barbarossa besloot dat de dam weg moest, maar dat Utrecht en Holland gezamenlijk een oplossing moesten vinden in het reguleren van het water. Koningin Juliana heeft in Zwammerdam in 1965 een herdenkingsbeeldje ter gelegenheid van het 800e jaar onthuld.
De Oude Rijn stond tot 1800 nog in open verbinding met de zee. In Alphen was er toen iedere dag 2x hoog- en laagwater. Bij laag water konden schepen het centrum niet passeren. Daarom is in de 17e eeuw een omloopkanaal gegraven, zodat een deel van de schepen in ieder geval wel kon doorvaren. Het omloopkanaal is grotendeels nog in takt, zij het dat er niet meer gevaren kan worden. Volgens velen een gemiste kans bij de grootschalige herinrichting van de Hoge Zijde. Het omloop kanaal loopt vanaf de Oude Rijn bij het Schoutenhuis in de Julianastraat via de Paradijslaan onder de Castellumstraat weer terug naar de Rijn.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Hoflaan is genoemd naar het kasteel het "Hof van Alphen" dat er ooit gestaan heeft.
Gerelateerde afbeeldingen:
De huidige Adventskerk is gebouwd van 1920-1922, nadat in 1916 de "Nieuwe Kerk" door brand, veroorzaakt door een dakdekkersleerling, was verwoest. Achter de kerk staat de grafkapel van Baron De Smeth (nu stiltecentrum) het enige deel van
de vorige kerk, dat niet was afgebrand. De "Nieuwe Kerk", daarvoor was in de plaats gekomen voor de "Oude Kerk", die in 1619 (het omgekeerde van 1916) was afgebrand.
De architect van de Adventskerk (1.200 zitplaatsen toen) was W.Ch. Kuijper. J. Gesman en H. Turkenburg waren de aannemers.
De plattegrond van de kerkruimte is een Grieks kruis. De hoeken hiervan zijn opgevuld met resp. twee torens aan de oostzijde en vergaderzalen aan de westzijde. Het gebouw als geheel heeft daardoor een vierkante plattegrond. In drie armen van het kruis waren oorspronkelijk galerijen aangebracht om voldoende zitplaatsen te bieden. In de vierde arm kreeg de preekstoel met het orgel een plaats.
De kerk heeft een sobere architectuur, maar wordt zeer verlevendigd door de grote kleurige glas-in-loodramen. Het glanzende koper van de orgelkas en de kroonluchters draagt hier aan bij.
Het kerkinterieur is in 1974 grondig gewijzigd. De galerijen aan de zuid- en noordzijde werden afgebroken, de deuren links en rechts van de preekstoel verwijderd en alle banken op de begane grond vervangen door stoelen die in een halve cirkel om de preekstoel zijn geplaatst. Aan de oostzijde kwam een ontmoetingsruimte die indien nodig weer bij de kerk getrokken kan worden.
In de toren hangt een carillion uit de jaren 1960 van Klokkengieterij Petit en Fritsen.
Het orgel is in 1922 gebouwd door de firma G.F. Steinmeyer & Cie., waarvan er maar 2 in Nederland zijn.
Gerelateerde afbeeldingen:
De Alphense brug bestaat in vele gedaantes al eeuwen lang. De oudste beschrijvingen vertellen van een stenen brug met 2 bogen, waar kleine schepen onder door konden varen.
Mogelijk was er al in de Romeinse tijd een eerste brug zoals afgebeeld.
In 1589 werd besloten tot de bouw van een echte beweegbare brug. Van deze brug zijn diverse tekeningen en prenten bewaard gebleven.
In 1910 werd de enkele klapbrug vervangen door een dubbele klapbrug. Deze smalle brug leverde met het steeds drukker wordende verkeer na de oorlog steeds meer problemen. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd het centrum grondig aangepakt. Veel mooie gebouwen werden gesloopt om de toegangsweg naar de brug breder te maken. De nieuwe brug had weer een enkele klep.
In 1985 stortte de brug in elkaar, maar hij werd weer gerepareerd.