Zonder brug zeker geen rondweg
Het merendeel van de Alphenaren en de achterban van de PvdA wil een betere bereikbaarheid van Alphen.aan de Rijn. Vooral de aansluiting op de N207 naar Amsterdam en de N11 is belangrijk. Deze rondweg, ookwel de ‘grote bypass’ genoemd, kan alleen gerealiseerd worden door de Gnephoek. Dan moeten er op termijn twee bruggen komen: een over de Heimanswetering en een over de Rijn. De brug over de Rijn is van cruciaal belang om Koudekerk te ontlasten. Op dit moment gaat al het zware vrachtverkeer van Koudekerk namelijk over hun kleine centrumbrug.Deze ‘Rijnbrug’ wordt de Maximabrug genoemd, die het begin is van de toekomstige rondweg. Nu wil het geval dat van de ingeschatte 50 mln euro aan kosten al 40 miljoen gedekt is door 4 financiers: rijk, provincie en de gemeenten Alphen en Rijnwoude. Een deel van de Alphense raad koppelt de realisatie van de Maximabrug aan de komst van de rondweg. De komst van de rondweg is op korte termijn echter hoogst onzeker, omdat de provincie hier nog niet achterstaat en de dekking nog niet geregeld is.
De PvdA wil de Maximabrug, ook zonder rondweg
Het standpunt van de PvdA is helder: realiseer de Maximabrug ook zonder rondweg. Hiervoor zijn drie argumenten aan te dragen.
Ten eerste is de financiering van de brug zo goed als rond. Het zou zonde zijn om 40 mln dekking van je plannen te laten lopen.
Ten tweede, als de brug er eenmaal ligt, komt de rondweg er in de toekomst vanzelf. Zonder Maximabrug komt er zeker geen rondweg. Het wordt dan voor volgende colleges veel makkelijker om hierover een besluit te nemen omdat de Rijnverbinding dan al gerealiseerd is.
Ten derde worden Alphen en Koudekerk na de gemeentelijke herindeling per 1 januari 2014 een gemeente. We mogen Koudekerk niet in de kou laten staan voor wat betreft de ontlasting van het zware transport over de weg. Al met al moet de Maximabrug, en wat de PvdA betreft een hoge variant, er komen. Het liefst een hoge brug (5,5 tot 7 meter) om zo toekomstbestendig mogelijk te worden, zodat het verkeer over het water en de weg, zo min mogelijk hinder ondervinden van een te lage brug die steeds open en dicht moet.