PvdA wil de Landlustweg sparen bij Maximabrug
De sluiting van de Julianabrug geeft maar weer eens aan hoe penibel de verkeerssituatie in Alphen aan den Rijn is. Het toont aan hoe belangrijk de komst van de Maximabrug als extra oeververbinding is voor de verkeersontsluiting van Alphen aan den Rijn. In de intiële fase zijn er vijf locaties voor de Maximabrug onderzocht. Uiteindelijk zijn twee locaties (met drie varianten) overgebleven voor de verbinding tussen de noord- en de zuidoever van de Rijn. Op dit moment worden de milieueffecten in de Milieueffectrapportage (mer) van deze twee locaties onderzocht. Kortweg komt het er op neer dat er twee opties zijn: de Landlustweg âwélâ of de Landlustweg âniétâ doorkruisen. De PvdA kiest voor het laatste.
De eerste optie (locatie 2) stijgt vanuit de Lage Zijde (Zuidoever) vanaf de kruising Hoorn-Leidsche Schouw en komt op de noordoever over het oude terrein van Agrifirm. In deze variant moet voor de aansluiting met de toekomstige rondweg naar de N207 en de N11 de Landlustweg gekruist worden. Dit kruisen kan met een tunnel, maar kostentechnisch is het waarschijnlijker dat dat met een viaduct zal gebeuren. De gesprekken met de lokale bewoners en de insprekers in de raad(scommissies) hebben geleerd dat hier veel weerstand tegen is. De Landlustweg is dan ook een mooi stukje historisch Alphen.
In de tweede optie (locatie 1) komt de brug dichter richting Alphen komt te liggen. Net voorbij de Landlustweg zou de brug direct in de Gnephoek uitkomen. Deze optie kent overigens twee varianten.
Bij variant 1A kan het zware vrachtverkeer van het bedrijventerrein Hoogewaard uit Koudekerk over de oeverweg via een een kleine lus in de Gnephoek langs de oever weer teruggeleid worden. In deze situatie hoeft de Landlustweg niet gekruist te worden. Het voordeel van optie 1 is dat de brug direct in de Gnephoek terecht komt en eenvoudig op de Alphense rondweg aangesloten kan worden. Het bijkomende voordeel is dat in deze situatie de Landlustweg gespaard wordt. Bij de andere variant (1B) wordt de Landlustweg wel weer gekruist omdat het zware verkeer uit Koudekerk via een nog aan te leggen weg met viaduct om de Hoogewaard wordt teruggeleid.
Na herhaalde werkbezoeken ter plaatse is de PvdA van mening dat de optie (1A) â die de Landlustweg niet doorkruist â voor de aanleg van de Maximabrug de meest aantrekkelijke is. Daarmee kan de Landlustweg gespaard worden en hoeft er geen viaduct aangelegd te worden. De milieueffectrapportage en de financiële consequenties zullen uiteindelijk uitwijzen of deze optie ook op een raadsmeerderheid kan rekenen. De besluitvorming vindt in mei 2012 plaats.