Nieuwe samenwerkingsagenda Holland Rijnland
'Alles wat we hier bespreken mag 10 jaar eerder'. Dat concludeerden regionale bestuurders waaronder die van Rotterdam en Den Haag, vier provincies, 'Economic Boards' en de ministeries van IenM, BZK en EZ na het bestuurlijk overleg op 21 januari jl. Een bundeling van krachten is nodig om de internationale concurrentiepositie van de grootstedelijke regio's namelijk de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Metropoolregio Amsterdam (MRA)en de Brainport Eindhoven te versterken.
Intensievere samenwerking is nodig om internationaal economische uitdagingen als schaalvergroting en verschuiving van economische zwaartepunten naar nieuwe groeilanden aan te kunnen gaan. Ook voor vergroening van de economie, waaronder duurzame energie, is samenwerking tussen de metropoolregio's nodig. De samenwerking is gericht op het volop benutten en stimuleren van de stedelijke en economische dynamiek. Grootstedelijke regio's zijn immers de motor van onze economie en zullen dat ook in de toekomst zijn. Voor de MRDH, MRA en Brainport Eindhoven liggen de toekomstige opgaven vooral in het versterken van de stedelijke vervoersnetwerken in en tussen de steden en ook in de aansluiting op internationale netwerken zoals bijvoorbeeld de internationale treinverbindingen naar Duitsland.
De overlegpartners streven verder naar een gezamenlijk aanbod van voorzieningen, locaties en instellingen dat compleet en aansprekend is in het licht van internationale concurrentieverhoudingen. 'Selectiviteit leidt daarbij tot kwaliteit' zei één van de deelnemers. Denk bijvoorbeeld aan toplocaties voor de vestiging van kennisinstellingen en (internationale) bedrijven. De ambities worden komende maanden uitgewerkt tot concrete maatregelen voor de ontwikkeling van toplocaties en stationsomgevingen en gezamenlijke acquisitie. Deze maatregelen zullen onderdeel uitmaken van een bestuursovereenkomst, die in juni 2016 in aanwezigheid van de minister wordt afgesloten.