Advertorial Politiek

Serieus werk maken van succesvol Alphens stadshart

Nu het Thorbeckeplein klaar is en de laatste klus rond het Aarplein gaat beginnen, is het tijd om serieus werk te maken van een succesvol Alphens stadshart. Daarvoor is een Plan van Aanpak gemaakt, dat in september aan de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn wordt voorgelegd.

"Het doel van het Plan van Aanpak voor het stadshart is een blijvende verandering. Er zijn veel deelplannen, maar dit is het eerste alles omvattende plan", meldt Gerard van der Klaauw, coördinator Economisch Development Board Alphen (EDBA). Joost Berkhout, directeur EDBA, voegt hieraan toe: "We hebben veel zinvolle input gekregen uit een aantal brainstormsessies. Het meeste wisten we al en dat is bevestigd, maar 20 procent bestaat uit nieuwe inzichten."

Om de versnipperde informatie tot een geheel te smeden is het Plan van Aanpak 'Op naar een vitaal Stadshart' geschreven. Het plan is gebaseerd op de inzichten van een werkgroep met daarin de gemeente, EDBA, VOA, de Stadshart winkeliers en een aantal creatieve bureaus. Daaraan toegevoegd zijn de uitkomsten uit het onderzoek van Erik Braun naar de kansen voor citymarketing en de brainstormsessies met inwoners.

De rode draad is dat het Alphense stadshart vooral een recreatieve functie heeft. "Mensen willen een leuke tijd hebben, het gaat niet alleen om shoppen", aldus wethouder Gerard van As. "Dat zie je ook in andere steden." Daarvoor moeten er meer terrassen komen en moet er meer met het water worden gedaan. "Meer doen met de Oude Rijn komt uit de brainstormsessie", aldus Berkhout. "Het winkelaanbod is al een bespreekpunt bij het centrummanagement", vult Van der Klaauw aan. Een pijnpuntje is het ontbreken van concrete plannen van de eigenaren van winkelcentrum Aarhof.

Plan van Aanpak
Het Plan van Aanpak bestaat uit zeven stappen: 1. expertise binnenhalen, 2. deelonderzoeken verzamelen en doen, 3. een over-all visie laten opstellen door een deskundig extern bureau, 4. besluitvorming, 5. faciliteren van Boost Your Business Retail congres, 6. communicatie en 7. visie, imago en actieplan in een convenant opnemen.

Voor het eind van dit jaar moet er dan een strategie liggen om van het stadshart van Alphen aan den Rijn een aantrekkelijk, recreatief winkelgebied te maken.

Op de foto v.l.n.r. Gerard van der Klaauw, Gerard van As en Joost Berkhout


Meer nieuws

Werken vandaag 11:56

Vacatureoverzicht week 16: nieuwste vacatures

Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Hier kan Alphens.nl jou bij helpen! Op onze vacaturepagina vind je vacatures in allerlei branches. Een overzicht van het aanbod dat er de afgelopen week bij is gekomen, check je hier.

Advertorial Werken vandaag 09:29

Heftruck certificaat halen via Apics Flexjobs

Ontdek de sleutel tot een bloeiende carrière in de logistiek! Het behalen van een heftruck certificaat opent niet alleen deuren naar talloze mogelijkheden, maar verhoogt ook de veiligheid op de werkvloer aanzienlijk.

Advertorial Actie gisteren 17:02

Grote showroomuitverkoop bij Dutch Dream Slaapcomfort in Alphen aan den Rijn!

Ben jij op zoek naar een nieuwe boxspring van hoogwaardige kwaliteit? Dan heeft Dutch Dream iets speciaals voor jou in petto! De winkel in Alphen aan den Rijn heeft nu een grote showroomuitverkoop, waarbij je kunt profiteren van uitzonderlijke kortingen op een breed scala aan slaapartikelen.

Markt / Braderie gisteren 15:51

Voorverkoop kinderrommelmarkt op Koningsdag al volgeboekt

Bijna overal is er op Koningsdag een vrijmarkt, zo ook in Alphen aan den Rijn. Dit jaar vindt de traditionele kinderrommelmarkt plaats in het Burgemeester Visserpark. Op zaterdag 6 april kregen mensen de kans om een plekje te bemachtigen; in de voorverkoop zijn alle plaatsen inmiddels verkocht.