Een brug te ver!
In de gemeenteraad van 1 maart is het rapport âEvaluatie uitgebruikname Koningin Julianabrugâ besproken. De PvdA heeft haar waardering uitgesproken voor het heldere en analytische rapport dat door de onderzoekers Professor Frans Bijlaard en Professor Ernst ten Heuvelhof, de ambtelijk vertegenwoordiger en de begeleidingscommissie vanuit de Raad is samengesteld.
De PvdA erkende dat er fouten zijn gemaakt en dat er teveel risico is genomen door de toenmalige wethouder met de Koningin Julianabrug. De PvdA fractie betreurde deze gang van zaken, dat had niet zo behoren te gebeuren.
De PvdA constateerde ook dat dat de huidige wethouder doortastend en juist heeft gehandeld door de Koningin Julianabrug per direct uit gebruik te nemen afgelopen november en de raad naar behoren heeft geïnformeerd. Het college heeft verder de aanbevelingen vanuit het onderzoeksrapport serieus overgenomen en trekt hieruit goede lessen voor de toekomst, want dit mag niet meer gebeuren.
De les die de PvdA ook geleerd heeft, is dat er geen normen voor -staat van onderhoud- voor constructies zoals bruggen geldt (een zogenaamde âAPKâ voor bruggen). Bovendien is er ook geen keurmerk voor adviesbureaus. Zonder normen is het natuurlijk ter beoordeling van de opdrachtgever of de inspecties én de voorgestelde onderhoud de juiste zijn.
Een les die onze landelijke overheid zou kunnen leren is dat er behoefte is aan normen waar de staat van onderhoud aan zou moeten voldoen. Daarom heeft de PvdA de wethouder met succes gevraagd om dit rapport onder de aandacht te brengen van de landelijke overheid. Dit is natuurlijk geen specifiek Alphens probleem, want er is overal in Nederland wel oude infrastructuur met oud materiaal te vinden.
Om de rol van opdrachtgever naar behoren te kunnen vervullen, zijn mensen nodig die de kennis en kunde in huis hebben om het uitbesteedde werk zoals de inspecties en het onderhoud naar waarde te kunnen inschatten. De PvdA heeft ook hier met succes de wethouder gevraagd om aan te geven hoe de gemeente straks specialistische kennis over bruggen en kunstwerken binnen de gemeente haalt, zodat we inspecties en onderhoud goed kunnen uitbesteden en kunnen beoordelen of het ook goed is uitgevoerd. Een oplossing hiervoor zou ook kunnen zijn om dit in het samenwerkings verband Holland Rijnland en/of Hoogheemraadschap op te pakken samen met andere gemeenten.
De PvdA is dus voorstander om de positie van de gemeente te versterken. We moeten niet uitgaan van incidenten, maar zorgen dat er een goed evenwichtig systeem is met systeemverantwoordelijkheid en regie door de wethouder. De gemeente moet een stevigere en samenbindende positie innemen in de aansturing van de betrokken ambtenaren en straks de provincie.
De PvdA vindt dat we eventuele wanprestaties door bedrijven die inspecties dan wel onderhoud hebben gepleegd juridisch moeten laten onderzoeken of verhaal mogelijk is. Het kan immers niet zo zijn dat opdrachtnemers geen verantwoordelijkheid dragen bij het uitvoeren van hun werk.
Tijdens de raad hebben enkele oppositiepartijen geprobeerd om Hans Groen in ât Wout aan te spreken op de inschattingsfouten omtrent de Koningin Julianabrug, ondanks dat hij al ruim een jaar is teruggetreden. Een motie van treurnis van deze strekking die haalde het niet en een voorstel voor een enquêtecommissie heeft het ook niet gehaald. De wethouder stelde wel voor om een raadswerkgroep in het leven te roepen die samen met B&W gaat kijken naar de veiligheidsrisicoâs van onze infrastructuur. De burgemeester gaf verder aan om de cultuur van de ambtelijke organisatie ook nog eens aan de kaak te stellen.
Tenslotte stelde de PvdA ook voor om voor de kosten van een nieuwe oeververbinding straks ook voldoende middelen voor âonderhoudâ beschikbaar te stellen, ook al is hier in politieke zin vaak weinig aandacht voor. De nieuwe moderne brug dient wat ons betreft veilig, robuust, en zéér onderhoudsvriendelijk te zijn.