Film, De Acht Bergen
- Parkvilla, Cornelis Geellaan 2, 2406 JG ALPHEN AD RIJN
- donderdag 9 februari 2023 om 20:00 – 23:59
- Klik hier voor meer info
Van het Belgische regieduo Felix van Groeningen (The Broken Circle Breakdown, Helaasheid der Dingen) en Charlotte Vandermeersch. Naar de internationale, prijswinnende bestseller Le Otto Montagne van Paolo Cognetto. De Acht Bergen het verhaal van de bijzondere vriendschap tussen de stadse Pietro en Bruno; een jongen uit de bergen. In hun levenslange zoektocht naar geluk zwerft Pietro de wereld over terwijl Bruno trouw blijft aan zijn berg. Ondanks hun totaal verschillende levens, blijft de vriendschap uit hun kinderjaren ogenschijnlijk onverwoestbaar. Een film over liefde tussen mensen, eenzaamheid, houvast, familierelaties en verknochtheid aan een streek.
VPRO Cinema (★★★★) 'Melancholiek, bedachtzaam en ingetogen'
de Volkskrant (★★★★) 'Intiem en meeslepend winterepos'
NRC (★★★★) 'Voelt als meditatieve bergwandeling'
The Guardian (★★★★★) 'Rich, beautiful and inexpressibly sad'
VISIE VAN FELIX VAN GROENINGEN & CHARLOTTE VANDERMEERSCH OVER HET BEELDFORMAAT
"We hebben gekozen voor een aangepast aspect ratio 1.33:1 (beeldformaat). De film had iets anders nodig. Bergen zijn verticaal en we merkten dat de bergen op deze manier veel beter in het frame passen. Wij ervaarden dat je daardoor de neiging hebt om eerder naar voren te leunen dan naar achteren en dan duik je er dus meer in. Dat vonden we een hele juiste benadering voor deze film.
Naast de landschappen, werkte het formaat ook heel goed voor de personages; met name voor close-ups. Bij andere formaten moet je altijd nog een stuk opvullen om dicht bij het personage te kunnen zijn. Nu komen we heel dicht en puur bij de mensen.
Met dit bijzondere formaat ga je de dingen die niet getoond worden zelf invullen en dat is soms sterker. Daar zit een soort mysterie aan. Het creëert ook een soort ‘venster in venster’ en dat zijn we visueel gaan versterken door dat inkaderen soms ook effectief te doen. Net als de piramidevorm die regelmatig terugkeert, is ook dat doorkijk-principe een thema geworden in de film. Je hebt eigenlijk steeds verschillende lagen in beeld. Er wordt door een venster of een deur gefilmd, mensen staan in de deuropening, zitten in een venster of je kijkt vanuit een donkere stal naar buiten."