30 km/u wordt leidend principe binnen de bebouwde kom in Alphen aan den Rijn
Het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u op meerdere wegen binnen de bebouwde kom lijkt toch echt aanstaande. De ringstructuur van Alphen aan den Rijn zal wel minstens 50 km/u blijven.
Op wegen waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt en zowel fietsers als auto's op de rijbaan rijden, vallen relatief veel fietsdoden. Dat blijkt uit het onderzoek van RTL Nieuws en ingenieursadviesbureau Sweco. “Tien procent van de fietskilometers wordt afgelegd op 50 kilometerwegen, maar ze zorgen voor 40 procent van de dodelijke ongelukken”, verduidelijkt Hans Drolenga, adviseur mobiliteit bij Sweco, in het artikel van RTL Nieuws.
In Alphen aan den Rijn zijn in vijf jaar tijd binnen de bebouwde kom drie dodelijke fietsongevallen en 365 fietsongevallen met letsel geregistreerd op 50 km/u wegen. 4,4% van de drukste fietsroutes binnen de bebouwde kom gaat over wegen met het hoogste ongevalsrisico. Op die wegen is het risico op een dodelijk ongeval gemiddeld bijna negen keer hoger dan op een fietspad.
Van 50 naar 30
De Alphense afdeling van de fietsersbond maakte er eerder al geen geheim van dat zij groot voorstander zijn om de snelheid op meerdere 50 km/u wegen in Alphen aan den Rijn te verlagen naar 30 km/u. “Wij vragen aan de gemeente om een maximale snelheid van 30 km/u als leidend principe in de bebouwde kom te hanteren”, zei Gerard Huiskamp namens Fietsersbond Alphen aan den Rijn en omstreken. “Een hogere maximumsnelheid kan eventueel wel blijven bestaan op enkele hoofdwegen binnen de bebouwde kom, maar alleen als er sprake is van vrijliggende fietspaden.”
Gemeente gaat onder meer naar aanleiding van de landelijke invoering ’30 km/u als leidend principe’ ook kijken naar de verkeerssituatie in Alphen aan den Rijn. Dit gaat in de vorm van een zogeheten categoriseringsplan, een plan waarin wordt beschreven welke functie de wegen binnen de gemeente hebben en welke snelheidslimiet hiermee samenhangt.
Ringstructuur blijft 50 km/u
Het ‘30 km/u als leidend principe’ beschrijft welke wegen met een verkeersfunctie een snelheidslimiet van 30 km/u moeten krijgen en welke een limiet van 50 km/u kunnen houden. “Het gaat hier veelal om wegen die in de huidige situatie bekend staan als ‘grijze wegen’ (wegen waarvan functie, vormgeving en de gedragingen van het verkeer niet met elkaar in harmonie zijn). Deze keuzes zijn direct van invloed op de benodigde weginrichting. Een gedegen verkenning van standpunten en argumenten is daarom noodzakelijk”, aldus de gemeente.
De veranderingen die op komst zijn hebben vooral betrekking op de wegen binnen de bebouwde kom. Uitgangspunt daarbij is dat de ringstructuur van Alphen aan den Rijn ten minste 50 km/u blijft. Voor de overige wegen die nu 50 km/u zijn wordt opnieuw een afweging gemaakt. “Het voorstel is vooralsnog ‘realistisch, doelmatig en spaarzaam’. Dit houdt in dat in sommige gevallen gekozen kan worden een goed en veilig functionerende weg die tevens technisch in orde is, voorlopig nog niet te wijzigen, totdat herinrichting binnen het reguliere onderhoudsprogramma aan de orde is.” Duidelijk is ook dat er in geen enkel geval een snelheidsverhoging doorgevoerd zal worden.
Na de zomer verwacht de gemeente een definitief plan aan de Alphense gemeenteraad aan te kunnen bieden.