Zeeman
Advertorial Werken

32 mensen vonden een baan in het distributiecentrum van Zeeman

De arbeidsmarkt is krap en het werk fysiek zwaar. Zie dan maar eens genoeg personeel te vinden. Toch wist Zeeman via Rijnvicus in 2,5 jaar 32 nieuwe medewerkers te werven voor het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn. En daar is niet alleen Zeeman heel blij mee.

De nieuwe werknemers zijn voor het grootste gedeelte statushouders: asielzoekers die erkend zijn als vluchteling en een verblijfsvergunning hebben. Roy van Dinteren, Teamlead Warehouse bij Zeeman: “We hebben keihard medewerkers nodig. En deze mensen zijn betrokken en werken hard. Door de taalbarrière is het voor hen vaak lastig om een baan te vinden. Bij ons zetten ze de eerste stap op de Nederlandse arbeidsmarkt en ze zijn dankbaar voor de kans die ze krijgen. Dat laten ze zien door bergen werk te verzetten.”

Eerlijke kans

Roy is vol lof over zijn nieuwe collega’s. Toch staat niet elke onderneming te springen om statushouders een kans binnen het bedrijf te geven. Hoe komt dat? Roy: “Doordat er een taalbarrière is en ze vaak nog niet op de hoogte zijn van hoe alles hier werkt, vraagt het behoorlijk wat extra begeleiding. Maar die tijd nemen we graag voor ze.” Inge de Graaf, corporate recruiter bij Zeeman, vult aan: “Een van de kernwaarden van Zeeman is zuinig zijn. Zuinig op het milieu, en zuinig op mensen. Dat geldt voor onze leveranciers in het verre Oosten, maar zeker ook voor onze bedrijfsvoering in Nederland. Iedereen verdient een eerlijke kans op een baan. En daarom werken we samen met Rijnvicus.”

Speeddates

De 32 werkzoekenden die via Rijnvicus een duurzame baan vonden bij Zeeman, kwamen uit de hele regio Holland-Rijnland. Lisa van der Hulst is werkgeversadviseur bij Rijnvicus, onderdeel van werkgeversservicepunt Holland-Rijnland, en weet inmiddels precies welke werkzoekenden bij Zeeman goed op hun plek zijn. Roy: “We houden regelmatig speeddates. Dan geven we bij Lisa aan hoe veel vacatures we hebben. Zij selecteert kandidaten die met ons in gesprek gaan. Iedere werkzoekende spreken we een kwartier. Dat is genoeg om een beeld te krijgen van hun motivatie en of we goed genoeg met elkaar kunnen communiceren. Dat communiceren gaat soms met handen en voeten, maar je merkt snel genoeg of iemand geïnteresseerd is en bijvoorbeeld goed oplet tijdens de rondleiding. Als we verder willen met iemand, starten we met een betaalde proefperiode van 2 maanden. Daarna evalueren we en als iedereen tevreden is, zetten we de proefperiode om in een contract van 8 maanden. Als een gesprek goed verloopt, kan iemand na 5 werkdagen al bij ons aan de slag.”

Nazorg

De rol van Lisa is groter dan alleen het aandragen van werkzoekenden. “Rijnvicus begeleidt ons en de werknemers. Ze helpen medewerkers zich voor te bereiden op hun gesprek en maken een voorselectie. Dat scheelt ons tijd, en de werkzoekenden een eventuele teleurstelling. Maar we kunnen ook op Rijnvicus rekenen als werknemers bijvoorbeeld problemen hebben met documentatie. In verband met de privacy kunnen we niet altijd zelf helpen; dan is het goed dat Rijnvicus die rol op zich neemt."

Lisa legt uit: “Als de financiële situatie verandert, levert dat vaak stress op. Een nieuw inkomen heeft gevolgen voor je uitkering, toeslagen en kinderopvang. Doordat we regelmatig evalueren, hebben we goed in beeld wat er speelt en kunnen we daar adequaat op reageren. We hebben officieel een nazorgtraject van 6 maanden, maar in de praktijk leveren we nazorg op maat. De een heeft nauwelijks begeleiding nodig, de ander wat meer of gedurende een langere periode. Dan helpen we gewoon.” Roy: “En wij denken ook mee. Zo had een van onze werknemers hulp nodig bij het verlengen van zijn verblijfstitel. Dan ondersteunen we hem daarin.”

Elkaar opzoeken

De nieuwe werknemers gaan bijna allemaal aan de slag in het distributiecentrum, met werkzaamheden als order picking, packing, containers lossen, rolcontainers in de vrachtwagens laden en schoonmaken. Een van de werknemers is in opleiding als rangeerchauffeur. Roy: “Het uitleggen van deze taken is geen probleem. Bij het oplossen van vragen rondom bijvoorbeeld salaris is het taalprobleem lastiger. Dan vragen we soms een landgenoot om te helpen bij de communicatie. Nu de groep statushouders bij Zeeman groeit, zien we ook dat ze elkaar graag opzoeken waardoor de samenwerking met andere collega’s minder wordt. Met Rijnvicus bekijken we nu hoe we dat kunnen doorbreken.” Inge tipt andere ondernemers die statushouders een kans willen geven: “Begin klein. Op die manier geef je andere werknemers de tijd om te wennen. Zo creëer je draagvlak.”

Geholpen

Sociaal ondernemen past bij Zeeman. Niet voor niets won het bedrijf in 2019 de Hartstikke Sociaal Bokaal van Rijnvicus. Die had het bedrijf mede te danken aan de goede begeleiding die ze bieden aan hun werknemers. Roy: “Het gaat vaak om mensen die nauwelijks een netwerk hebben in Nederland. Je hoort soms schrijnende verhalen. Dan help je graag. En zelf zijn we er ook mee geholpen, want de werknemers die we via Rijnvicus geplaatst hebben, vertellen hun vrienden en familie over ons. Die willen vervolgens ook bij ons werken.”

Op zoek naar nieuwe werknemers en geïnteresseerd hoe werkgeversservicepunt Holland-Rijnland je hierbij kan helpen? Neem contact op met Lisa via lvanderhulst@alphenaandenrijn.nl. Zij vertelt je graag meer. Of kijk op https://wsphollandrijnland.nl/


Meer nieuws

Politiek plein vandaag 12:26

Nominatie Groen Lintje van start!

Ben je een inwoner van de gemeente Alphen aan den Rijn? Ben of ken je iemand die zich inzet voor een duurzame en groene wereld? Geef jezelf of die ander dan op voor het Groene Lintje 2022!

Advertorial Natuur en recreatie vandaag 11:39

Verre reizen, honderden euro’s voordeliger

Na bijna twee jaar kunnen we eindelijk weer eens gaan nadenken over de volgende verre reis die al een tijdje op het verlanglijstje staat. Zo’n reis plannen willen we natuurlijk zo voordelig mogelijk. Door direct bij de verre reizen specialist te boeken, scheelt dit tot honderden euro’s.

Overige vandaag 10:07

Uitbreiding van de Ontmoetingswinkel Leger des Heils Alphen aan den Rijn

De kledingwinkel van het Leger des Heils gaat uitbreiden en van naam veranderen. Dankzij nieuwe enthousiaste vrijwilligers gaan ze vanaf februari naast de woensdagochtend ook op de donderdagochtend open. Zo gaat de kledingwinkel een Ontmoetingswinkel worden voor iedereen.