Alphenaren moeten trots zijn op hun eigen gemeente
Stichting Alphen Marketing heeft donderdag 6 juni een uitgebreide presentatie verzorgd voor de Alphense politieke partijen. Dit om een beter begrip te krijgen van wat de stichting doet voor Alphen aan den Rijn. Het komt er op neer dat voor weinig geld veel wordt bereikt, aldus de stichting.
Alphen Marketing is de citymarketing organisatie die voor gemeente Alphen aan den Rijn het 'merk' Alphen aan den Rijn vormgeeft. In het kort komt het erop neer dat inwoners, ambtenaren en politiek hun eigen gemeente meer op waarde moeten schatten, dus trots zijn op Alphen aan den Rijn, én dat er meer uitstraling naar de regio moet zijn. Daar is Alphen Marketing al een aantal jaren mee bezig met als meest zichtbare uitingen de website en het magazine Hier is Alphen.
Vanuit de Alphense gemeenteraad zijn op 15 februari vragen gesteld over de functie van Alphen Marketing naar aanleiding van perikelen rond de Alphense Jaarmarkt, die wel of niet zou doorgaan, en het Jaarverslag 2022 van Alphen Marketing. Daarom is donderdag 6 juni tijdens een raadscommissievergadering een presentatie gegeven aan de politieke partijen door Gerben Baaij, bestuurslid van Stichting Alphen Marketing, en konden vragen worden gesteld.
Alleen meer informatie
Commissievoorzitter Ernst-Jan Straver moet een aantal keren ingrijpen, omdat een aantal partijen niet goed op het netvlies heeft staan waarom de presentatie wordt gegeven: "Er wordt geen besluit genomen over Alphen Marketing. Het is een collegebesluit. Op verzoek van de raad wordt meer informatie gegeven. Het gaat vanavond alleen over een beter begrip van wat de stichting doet voor Alphen aan den Rijn."
Geld
Een heikel punt, gezien de grote bezuinigingsoperatie waar de gemeente mee bezig is, is het geld. Alphen Marketing kost € 385.000 voor het jaar 2024. Dit lijkt veel, maar is ten opzichte van andere gemeenten minimaal. De kosten lopen namelijk uiteen van € 2,60 tot € 31,00 per inwoner. In Alphen is dit € 3,00 per inwoner. De gemeente hangt hiermee onderaan de lijst. Vooraf was ingeschat dat Alphen tussen 6,5 en 8 ton nodig heeft voor goede marketing, dit is vergelijkbaar met buurgemeente Zoetermeer. Zoetermeer heeft € 7,00 euro per inwoner over voor citymarketing.
Samenwerkingen
Alphen Marketing werkt samen met de culturele en recreatieve sector, maar ook met het Alphense bedrijfsleven en met het centrummanagement. Gerben Baaij doet een greep: "We werken samen met PReT en Khabbaz, maar we werken ook samen met de VOA en we organiseren mede de Week van het Werk. We spelen tevens een rol bij project Fietshart, onder meer om woon-werkverkeer op de fiets te bevorderen. Op de website komt heel veel informatie samen op één locatie. Er wordt aandacht besteed aan recreatie, vrije tijd, horeca, retail, werken, ondernemen, wonen, sport en gezondheid."
Citymarketeer
Stichting Alphen Marketing heeft drie bestuursleden, Dan Ligtvoet (voorzitter), Gerben Baaij en Erik Carree. Er is ook één werknemer van de stichting, dat is de citymarketeer. Daniel Othman heeft deze functie zeven jaar ingevuld. Per 1 juni is hij opgevolgd door Jean Paul Manuhutu.
Verschillende raadsleden vragen zich af of één werknemer niet een beetje dun is. "We willen juist een kleine slagvaardige organisatie", zegt wethouder Gerard van As hierover.
Magazine en website
Alphen Marketing geeft twee keer per jaar een magazine in print uit. "Daarmee bereiken we ook inwoners die niet zelf op zoek gaan en op onze website terechtkomen", aldus de stichting. Evon Zevenbergen (Nieuw Elan) vraagt hoe het zit met de 'concurrentie': "Waarom is de website Hier is Alphen er? We hebben toch ook al Alphens.nl en Studio Alphen?"
Ligtvoet legt uit dat het om heel verschillende media gaat: "Wij verzorgen het nieuws niet en wij verwerven geen geld. Wij dragen het positieve nieuws uit, samen met de gemeente die dit steviger in handen moet hebben. Er is een verschil tussen een nieuwswebsite en marketing nieuws. De lokale pers is belangrijk, maar heeft een ander doel."
Suggesties uit de politiek
Tijdens de lange vragenronde komen verschillende thema's als suggesties telkens terug. Zo wordt vanuit een aantal partijen gemeld dat er te weinig aandacht is voor de dorpen rond Alphen-Stad. Er zijn zorgen over het 'echte' merk, omdat in het verleden Alphen Linkt een rol speelde evenals Warenhuis Alphen. De vraag is of het nu bij Hier is Alphen blijft? Er zijn ook zorgen over overlap met onder meer PReT (Platform Recreatie en Toerisme) en Khabbaz (culturele sector). En, de belangrijkste vraag is of Alphen Marketing wel effect heeft op een positief imago van de gemeente.
Op de foto: de Alphense zendmast