Alphense haarstylist zet WhatsApp in voor adviezen
Niet alleen Alphenaren zitten met hun handen in hun te lange haren, ook voor kappers is het momenteel flink afzien. Zo ook de Alphense ondernemer en eigenaar Gilbert, die na twee weken de deuren van zijn nieuwe kapsalon alweer moest sluiten. Maar hij is niet bij de pakken neer gaan zitten en bedacht een creatieve oplossing: een WhatsApp service.
Door de coronacrisis moest Gilbert van Coiffures Gilbert na de opening al na twee weken zijn deuren noodgedwongen sluiten. “Heel pijnlijk. We waren net twee weken bezig, vol enthousiasme en goede moed. Maar toen ontstond deze bizarre situatie. Het is natuurlijk niet anders vanwege de veiligheid en gezondheid, maar pijnlijk is het wel”, vertelt Gilbert.
Een WhatsApp service voor haaradvies
Door de coronacrisis is er een groei aan klanten ontstaan die advies willen over wat ze met hun haar aan moeten. Veel kappers proberen op hun eigen manier aan deze vraag te voldoen, waaronder ook Gilbert. “We zijn direct tot actie overgegaan en hebben een nieuwe WhatsApp service gelanceerd. Hierdoor kunnen we klanten efficiënter en beter gaan bedienen”, vertelt Gilbert enthousiast. “Het idee om online haaradvies te geven bestond al een tijdje, maar nu is het in een stroomversnelling terecht gekomen.”
De WhatsApp service bracht orde in de chaos. “Door de vele vragen via verschillende kanalen, zoals telefoon, mail en via whatsapp op onze privé telefoons, was het lastig om het overzicht te houden en klanten goed te kunnen adviseren. Samen met kapperssoftware bedrijf Aimy hebben we toen een slimme whatsapp bot ontwikkelt die ons helpt om de vragen van klanten op de juiste manier te kunnen beantwoorden. Daarnaast wordt het zo ook makkelijker voor klanten om hun vragen naar ons te sturen.”
Inwoners van Alphen kunnen als eerste WhatsAppen
De nieuwe WhatsApp service is als eerste gelanceerd in Alphen aan de Rijn. Vanaf vandaag, woensdag 29 april, kun je op efficiënte wijze haaradvies krijgen van de haarstylisten van Coiffures Gilbert. Hoe werkt dit dan? Via de WhatsApp tool beantwoorden klanten vragen als: wat is jouw haarlengte en haartype? Wat zijn je grootste haarzorgen? Welke uitstraling heb je voor ogen? Welke kleur wil je graag? Daarna ontvang je direct een tijdslot voor een videochat met persoonlijk advies op maat van de kappers zelf, op basis van de ontvangen informatie.
Grote piek verwacht bij heropenen
Als de crisis straks voorbij is, verwachten salons een grote piek van aanvragen bij het heropenen van de salon. Om deze boekingen goed te ontvangen zijn digitale mogelijkheden zeer welkom. Gilbert ziet deze oplossing dan ook goed werken op de lange termijn. “Door gebruik te maken van deze oplossing, kan ik veel sneller en persoonlijk advies geven en mijn afspraken goed in de agenda zetten. Het levert meer tevreden klanten op. Daarnaast zie ik het ook als een service, omdat klanten WhatsApp toch al op hun telefoon hebben staan en nu nog makkelijker een afspraak kunnen maken”, aldus Gilbert.
WhatsApp meest populair onder klanten
Als het aan consumenten ligt is WhatsApp veruit het populairste kanaal om in contact te komen met zijn of haar kapper. Dat blijkt uit recent onderzoek van kapperssoftware Aimy. In Nederland gebruiken meer dan 11,9 miljoen mensen WhatsApp. Derk Jan van Aimy: “Door WhatsApp op de juiste manier in te zetten, zoals wij dat samen met Gilbert doen, kunnen kappers veel winst behalen op het gebied van klantervaring, ontvangen van online afspraken, en het beter aansluiten op de nieuwe generatie klanten.”
Hopen op heropening
Voorlopig moeten de kapsalons hun deuren nog gesloten houden. Voor Gilbert is de WhatsApp service daarom een welkome uitbreiding van de diensten die hij kan aanbieden. Wel hoopt hij vurig dat de deuren van de kapsalon snel weer open mogen. “Ik hoop echt dat we vanaf 20 mei weer open mogen, anders zie ik het somber in. Veel langer houden we het niet vol, want dan komen we financieel in de problemen.”
Klik hier als je gebruik wil maken van de WhatsApp service.