‘Beleefwereld centraal’ in nieuwe gemeentelijke communicatiestrategie
Gemeente Alphen aan den Rijn heeft een nieuwe gemeentelijke communicatiestrategie gemaakt. Het doel? De tevredenheid over gemeentelijke communicatie onder inwoners en ondernemers vergroten.
Een paspoort aanvragen, een kapotte lantaarnpaal melden of een subsidie aanvragen. Iedere inwoner heeft wel eens met de gemeente te maken. Daarnaast spelen er onderwerpen waarvan inwoners op de hoogte moeten of willen zijn, of waar ze invloed op willen hebben. Denk aan een wegafsluiting, nieuwe partners in de huishoudelijke hulp, de herontwikkeling van de Ridderhof, de laatste coronamaatregelen of meedenken over de inrichting van een speeltuin.
Tevredenheid vergroten
Gemeente Alphen aan den Rijn vindt het daarom belangrijk dat de communicatie over al deze onderwerpen goed gaat. Om deze reden is er een nieuwe gemeentelijke communicatiestrategie gemaakt, waarin staat vermeld hoe Gemeente Alphen aan den Rijn wil communiceren.
“Hierin staat wat belangrijk is in communicatie en hoe wij aansluiten bij de verwachtingen van inwoners. Het is de paraplu boven alles wat Gemeente Alphen aan den Rijn communiceert”, aldus de gemeente. “Het doel is de tevredenheid over onze gemeentelijke communicatie onder inwoners en ondernemers te vergroten.”
Participatie en samenwerking waar mogelijk
Gemeente Alphen aan den Rijn wil toegankelijk, helder, herkenbaar, tijdig en betrouwbaar communiceren. “Vanuit de beleefwereld en communicatievoorkeuren van inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en medewerkers. Daar waar het kan door participatie en samenwerking.”
Bij het opstellen van de communicatiestrategie zijn de resultaten van onlangs uitgevoerde flitspeilingen en de jaarlijkse belevingspeiling onder inwoners over de gemeentelijke communicatie meegenomen. De nieuwe communicatiestrategie is opgesteld met inbreng van raad, het college, het management van de gemeentelijke organisatie en team Bestuursondersteuning en Communicatie.