Naar aanleiding van ons eerdere artikel over verkeersdrukte bij de Euromarkt heeft Max van Alphen, voorzitter van VvE DaVinci en lid van de klankbordgroep, een uitgebreide reactie gegeven. Volgens hem zijn de verkeersproblemen in de wijk Kerk en Zanen groter dan de gemeente doet vermoeden. Hij verwijst naar verkeersstudies van bureau Goudappel en bureau DTV waarin sprake is van structurele overbelasting en risico’s voor de verkeersveiligheid.
“Veel meer woningen, veel meer verkeer”
In het eerdere artikel werd gesproken over 550 nieuwe woningen aan de Euromarkt. Van Alphen stelt dat het in totaal om circa 1.500 nieuwe woningen gaat, als ook omliggende projecten worden meegeteld. “Dat betekent ongeveer 3.300 extra inwoners, met meer verkeer tot gevolg”, aldus Van Alphen.
Volgens hem laten de genoemde onderzoeken zien dat de wachttijd op de Den Uylsingel tijdens de spits kan oplopen tot gemiddeld zes minuten. Ook zouden er vaker blokkades ontstaan bij de spoorwegovergang en op rotondes. Risico’s voor fietsers en voetgangers nemen volgens hem toe, met name bij de rotonde Laan der Continenten, Den Uylsingel en het Raoul Wallenbergplein.
Gemeente: verkeersdruk neemt toe, maar blijft acceptabel
De gemeente Alphen aan den Rijn bevestigt dat in totaal met 1.500 woningen in de omgeving rekening is gehouden. Dit betreft niet alleen de Euromarkt, waar maximaal 700 woningen worden gebouwd, maar ook andere projecten zoals Noorderkeerkring, Noorderlicht en de voormalige locatie van L’Oréal.
Volgens de gemeente is deze ontwikkeling meegenomen in het verkeersonderzoek. “Uit dit onderzoek blijkt dat dit tijdens de spits leidt tot een extra vertraging van 52 seconden, hetgeen acceptabel wordt geacht”, laat de gemeente weten.
Vervolg in gesprek
Van Alphen noemt het teleurstellend dat de gemeente de toenemende verkeersdruk en veiligheidsrisico’s als acceptabel beschouwt. Lees ook het eerdere artikel over de visie van B&W op de verkeersdrukte rond de Euromarkt >