Busluifel bij NS-station wordt verwijderd
De busluifel in het Stationsgebied wordt medio juni verwijderd. Dit omdat de veiligheid niet in alle omstandigheden kan worden gegarandeerd. Het verwijderen kost 150.000 euro. In een later stadium wordt besloten door welk bouwwerk de luifel wordt vervangen.
Het slopen van de busluifel is de goedkoopste optie uit drie mogelijkheden: slopen, versterken of vervangen. Het college van burgemeester en wethouders kiest voor direct slopen voor een vast bedrag van 150.000 euro.
Uit een onlangs gehouden onderzoek blijkt dat de luifel, bestaande een stalen constructie met glas op betonnen kolommen, niet onder alle omstandigheden veilig is. Tijdens zwaar weer, meer dan windkracht 6, moet de omgeving worden afgesloten. Wethouder Relus Breeuwsma: "Dit is overigens nog niet gebeurd. De constructie is een punt van zorg, maar niet direct onveilig."
Tekst loopt door onder de foto
Dat de luifel wordt gesloopt, zonder dat er andere plannen voor het busstation zijn, heeft te maken met het overkoepelende programma voor de hele stationsomgeving inclusief de verbinding met het Stadshart Hoge Zijde. "Er moet in ieder geval meer groen in deze omgeving", zegt Breeuwsma. "Het doel is om de entree van de stad in de buurt van het station te verbeteren."
Naar Civiele Werken
De luifel is in 2012 gebouwd. In 2020 is tijdens de storm Ciara gemeld dat het dak meebewoog met de windvlagen. Er is geen schade geconstateerd tijdens een visuele inspectie.
In 2021 is de busluifel ondergebracht bij de afdeling Civiele Werken (bruggen). Voorheen was de luifel ondergebracht bij Openbare Werken. Omdat de luifel is opgenomen in het inspectieprogramma van Civiele Werken is ook vastgelegd wanneer inspecties en onderhoud plaatsvinden.
Afwijking en speling
In oktober 2022 is onderzoek gehouden, voor de regulier geplande inspectie van 2023, naar de constructie met daaropvolgend in december 2022 een trekproef. Hoewel de proef is doorstaan, is er onzekerheid over de veiligheid. Daarbij speelt mee dat “de constructie afwijkt van het originele vergunde ontwerp en dat bij de bevestiging van de luifelconstructie op de betonpilaar speling vertoonde op een aantal bevestigingsbouten”. Dit blijkt uit het rapport.