Churchilllaan gaat op de schop, en dat wordt volgens de Fietsersbond hoog tijd
Sinds de opening van de Koningin Máximabrug is het een stuk drukker geworden met autoverkeer op de Churchilllaan in Alphen aan den Rijn. Dat vraagt om actie, vooral om het veilig te maken voor fietsers. En daar wordt gehoor aan gegeven.
Autoverkeer dat de route via de Gnephoek en dus over de Koningin Máximabrug verkiest boven de route via de Hoorn (langs Avifauna, zorgt ervoor dat het op de Churchilllaan een stuk drukker is geworden. Het drukke autoverkeer maakt deze straat, net als ’s-Molenaarsbrug, volgens de Alphense afdeling van de Fietsersbond een knelpunt. De Fietsersbond wil dan ook dat daar aan gedaan wordt.
Proefopstelling geen succes
Een eerste stap werd vorig jaar gezet. Ineens stond op de Churchilllaan namelijk een proefopstelling van wegversmallingen. “De gemeente onderkende de problemen op deze weg, mede dankzij opmerkingen vanuit de buurt, en wil de route voor het autoverkeer ontmoedigen. Met het aanbrengen van een tijdelijke wegversmalling en zogenoemde chicanes werd het verkeer afgeremd, en zou na een half jaar geëvalueerd worden hoe deze proefmaatregelen uitpakken”, zegt Erik de Bruijn namens de Alphense Fietsersbond.
Minder was dat de Fietsersbond alleen niet op de hoogte was van deze wegversmalling als proef. “We constateerden direct dat de chicanes voor de fietsers echt een hindernis en een gevaar opleverden”, aldus De Bruijn. De Fietsersbond spreekt hierbij uit ervaring. “In het verleden werd deze constructie ooit gebruikt in de Oudshoornseweg en, inderdaad, als fietser kom je bij de chicanes echt in de knel bij tegenliggend autoverkeer, en veel automobilisten neigen ernaar de bochten ‘sportief’ te nemen.”
Nieuw ontwerp
Dit was reden voor de Fietsersbond om direct de gemeente van hun ervaringen en bezwaren tegen, met name, de chicanes op de hoogte te stellen. “Daarbij pleitten we gelijk voor een vrijliggend fietspad op de Churchilllaan, beseffend dat dit waarschijnlijk lastig realiseerbaar zou zijn, of ten minste royale fietsstroken. Tevens hebben we voorstellen gedaan de kruising met de Oudshoornseweg te verbeteren.”
Daar ging de gemeente mee aan de slag. “De gemeente heeft onze suggesties in dank ontvangen en geïnformeerd hoe wij aankijken tegen de inrichting van de weg en de gewenste breedte van de fiets(suggestie)stroken. Kort geleden hebben we de uitwerking van de plannen voor de aanpassing van de Churchilllaan, de kruising met de Oudshoornseweg en, ook, de ’s-Molenaarsbrug gezien, en we zijn tevreden hoe dit er uit ziet.”
De tekening toont fietsstroken op de Churchilllaan, de kruising wordt aangepakt en er komen ook fiets(suggestie)stroken op de ’s-Molenaarsbrug en de Oudshoornseweg tussen de brug en de Churchilllaan. Zeker met de fietsstroken op en rondom de brug is de Fietsersbond blij. “Dit was eerder door ons voorgesteld, maar destijds niet uitgevoerd. Toen zijn er borden geplaatst met de tekst ‘geef fietsers ruimte / matig uw snelheid’. Misschien kunnen deze borden eind dit jaar weg?”