Cluster Groene Hart kritisch op tijdelijke regeling banenstelsel Schiphol
Vanaf januari zal er groot onderhoud plaatsvinden aan de Zwanenburgbaan op Schiphol. Vanwege de werkzaamheden en de weersomstandigheden zal de Aalsmeerbaan ’s nachts meer gebruikt worden. Hier is Cluster Groene Hart het niet mee eens.
Vanaf 2 januari tot en met 19 april zal baanonderhoud plaatsvinden aan de Zwanenburg baan. De Polderbaan en de Kaagbaan zijn vanwege weersomstandigheden niet beschikbaar. Daarom is door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een vrijstelling gegeven in het tijdvak tussen 23:00 en 06:00 uur om meer opstijgingen en landing toe te staan op de Aalsmeerbaan.
Cluster Groene Hart stuurt naar aanleiding van deze beslissing een brief naar de minister. “In het licht van de inzichten over het effect van nachtvluchten op de volksgezondheid in combinatie met het inzicht dat is gekomen met de begin dit jaar uitgevoerde Quickscan Zuidoosthoek, willen wij u verzoeken dit voornemen in heroverweging te nemen”, schrijven zij. Onder meer Alphenaren zullen in de periode tussen januari en april meer overlast ervaren van vliegtuigen.
Ook stelt Cluster Groene Hart dat het ministerie geen goede afweging heeft gemaakt. In het LIB staan verschillende regels en grenswaarden over geluidsbelasting. De cluster laat weten dat het ministerie geen aanpassingen heeft gemaakt in de regels omtrent geluid en zal met de nieuwe, tijdelijke regeling de regels overtreden.