College ziet geen noodzaak in opkoopbescherming, maatregel wordt niet ingevoerd
Opkoopbescherming maakt het mogelijk dat de gemeente een verbod kan instellen op het verhuren van nieuw aangekochte woningen in het goedkope en middeldure segment. Het college heeft een onderzoek uitgevoerd waarna ze een besluit hebben genomen over het invoeren van de opkoopbescherming.
Om te beslissen over de invoer van de opkoopbescherming is een schaarste onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek is gekeken naar de schaarste aan goedkope en middeldure koopwoningen en de gevolgen hiervan. Opkoopbescherming wordt namelijk ingevoerd wanneer er ‘onevenwichtige en onrechtvaardige’ effecten plaatsvinden in de woningmarkt.
Geen opkoopbescherming
“Door een combinatie van drie redenen besluiten wij (nu) geen opkoopbescherming in Alphen aan den Rijn in te voeren”, begint het Alphense college van burgemeester en wethouders. Uit het onderzoek blijkt dat andere maatregelen om het tekort aan betaalbare woningen te verminderen effectiever is. “De realisatie van betaalbare nieuwbouw voorop, het stimuleren van doorstroming, de zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw met anti-speculatiebeding en daarnaast onderzoeken we welke instrumenten we verder kunnen inzetten als het gaat om voldoende betaalbare woningen voor koopstarters”, vervolgt het college.
Verder is de opkoopbescherming een ‘regulering’ van het eigendomsrecht. Hiermee wordt bedoeld dat de gebruiksmogelijkheden van het eigendom beperkt worden door de gemeente zonder dat de woning weggenomen wordt van de eigenaar. Om de opkoopbescherming in te voeren en dus het eigendomsrecht te regeluren moet de gemeente een goede onderbouwing aan kunnen leveren waarom dat nodig zou zijn. Het college legt uit: “De beperkte aantallen opgekochte woningen door investeerders zorgen voor een beperkte mate van verdringing. Gezien het bescheiden aandeel woningen buy-to-let en de geringe marktverstoring vinden wij geen rechtvaardiging om in het eigendomsrecht te treden.”
Als laatste zal een nieuwe huisvestingsverordening en een vergunningsstelsel worden opgesteld als de opkoopbescherming wordt ingevoerd. Het opstellen van de verordening, waarin de uitgangspunten van opkoopbescherming worden vastgelegd, en het vergunningsstelsel zal, volgens het college, vragen om ‘forse gemeentelijke uitvoerings- en handhavingscapaciteit’.
Wat nu?
Over twee jaar zal de situatie opnieuw bekeken worden, indien er signalen zijn dat veel woningen opgekocht worden. “Voor nu zetten we in op andere maatregelen die effectiever zijn om het tekort aan betaalbare woningen te verminderen, zoals de realisatie van nieuwbouw, het stimuleren van doorstroming en de zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw met anti-speculatiebeding”, aldus het college.