De dag van de leraar: leerlingen Scala College zetten docenten in het zonnetje
Op 5 oktober staat de leraar centraal tijdens ‘De dag van de leraar’. Op het Scala College is daar aandacht voor. Enkele leerlingen uit b3c gingen de school door om medeleerlingen te interviewen over deze dag. Zij spraken met leerlingen uit alle niveaus van leerjaar 1 t/m 3. “Leraren verdienen het om een dag in het zonnetje te worden gezet.”
Door Zahra, Nassrin, Olivier, Quinten, Fien, Bente, Luna, Sterre en Lana uit b3c
Youssef uit T1B wist nog niet dat de dag van de leraar bestond. Nu hij weet van het bestaan en wat het inhoudt, zou hij wel een cadeautje geven aan de docenten. Zo zou hij een bosje bloemen geven aan wiskundedocente mevrouw Stellaard en meneer Van der Ven die biologie geeft. “Deze docenten geven op een leuke manier les en zij motiveren mij om harder te werken.”
Soms mist Youssef wel eens wat persoonlijke uitleg, wat op de basisschool meer aanwezig was. Wel heeft hij het op de middelbare school meer naar zijn zin dan op de basisschool. Hij heeft al veel vrienden gemaakt, waarmee hij de pauzes door kan brengen. “Ik vind mijn nieuwe klas erg leuk en in de pauzes is het altijd gezellig met mijn nieuwe vrienden.”
Inspireren
Ziyad (v2b) heeft ook een mening over deze bijzondere dag: “De dag van de leraar is goed. Als een leraar niet blij is, dan vind ik dat niet leuk. Ik zou ook wel een dag voor de leerlingen willen, ook al hoeft dat niet te uitbundig te zijn.”
Meneer Drupsteen, docent vakmanschapsuren, weet Ziyad te inspireren. “Drupsteen is vaak vrolijk en legt goed uit”, zegt Ziyad. “Mocht meneer Drupsteen boos worden als de klas bijvoorbeeld druk is, dan begrijp ik dat. Ik wil hem dan succesvolle tips geven en hopen dat het helpt.” Ziyad vindt dat de leraren goed hun best doen en ‘De dag van de leraar’ verdienen.
Tekst loopt door onder de foto
Waardering
In klas h2b spraken we met Julia. Ook zij vindt het belangrijk dat er een dag is om waardering te tonen naar de docenten op het Scala College. “Vooral docenten die humor een rol laten spelen in de lessen vind ik fijn. Dat geeft een vertrouwde sfeer. Een docent is voor mij bijzonder, zeker als zij een les zo kunnen plannen dat er een goede verdeling is tussen uitleg en werktijd. De balans tussen luisteren, leren en werken is belangrijk.”
Julia vindt mevrouw Schimmel, coach en docent beeldende vorming, iemand die zich echt inzet voor de school en haar leerlingen. “Ze kan goed uitleggen en helpt waar nodig. Zij laat bovendien leerlingen hun eigen keuzes maken.” Julia ziet wel een verschil tussen de middelbare school en de basisschool: “Er zijn veel verschillende docenten op het voortgezet onderwijs. Je krijgt meer gericht huiswerk voor een volgende les.”
Als zij een dag docent zou mogen zijn, zou ze wel de les zo indelen dat kinderen tijd hebben om te werken en niet lang naar een uitleg hoeven te luisteren. Zelf wist Julia niet van het bestaan van ‘De dag van de leraar’, maar ze vindt dit wel een goed initiatief. “Het liefst zou ik in het geheim een leuk cadeau halen met de klas en de docent dan echt verrassen. Zij willen ons op hun beste manier voorbereiden op de toekomst en verdienen het om in het zonnetje te worden gezet.”
Afwisselende lessen
Tess, leerling in het tweetalig vwo (klas b1c), is het helemaal eens met Julia: “Ze mogen een eigen dag hebben, al zou ik dat wel aan het einde van het schooljaar doen. Ik zit nu in de eerste en ken mijn docenten nog niet zo goed. Tess haar favoriete docenten zijn meneer Beenen en meneer Van der Laan. “Meneer Van der Laan (wiskunde) kan goed en rustig uitleggen.” Tijdens de lessen aardrijkskunde weet meneer Beenen haar eveneens te inspireren. “Een paar lessen geleden ging hij ineens met een kast schuiven om een aardbeving na te doen! Dat soort grappige dingen maakt de lessen veel leuker. Ik vind het ook fijn als docenten de lessen afwisselend maken. Dat maakt het minder saai.”
Tess merkt als eersteklasser goed het verschil tussen de docenten van de middelbare school en de basisschool. “Alles is gelijk een stuk serieuzer dan op de basisschool, de docenten van de basisschool waren meer van de spelletjes.” Tess vindt het aan de ene kant leuk dat de docenten op de middelbare school serieuzer zijn, omdat ze goed uit kunnen leggen. “Soms mis ik de spelletjes tussen de lessen door overigens wel.”
Als Tess voor een dag docent mocht zijn, zou ze wel een aantal dingen willen veranderen: “Ik zou minder met de Studiewijzer werken. In de studiewijzer staat vaak wat we in een week af moeten hebben voor school. Verder vind ik de lessen erg goed!”
Tekst loopt door onder de foto
Kijken naar talenten
Dershana (a3a) vindt een dag speciaal voor leraren ook belangrijk: “Ik wist niet wat het betekende, maar nu ik het weet ben ik wel blij dat zoiets bestaat. Zij doen uiteindelijk zo veel voor ons.” De leerling uit 3 vwo waardeert de inzet van sommige docenten erg en vindt vooral docenten met een positieve kijk erg motiverend. Dershana vindt dat betrokken leraren het meest uitblinken. Voor haar is een betrokken leraar, iemand die echt de moeite er in stopt om het beste uit je te halen en er altijd voor open staat je daarmee te helpen.
Meneer Schoneveld (geschiedenis) en meneer Vane (Nederlands) inspireren haar vooral. “Zij kijken echt goed naar je talenten, zien waar je in uitblinkt en weten precies waar je wel moeite mee hebt. Ze bieden je extra hulp en staan altijd voor alternatieven open.” Deze docenten proberen volgens Dershana de lessen afwisselend te maken. “Zo houd ik ook plezier in de lessen geschiedenis en Nederlands.”
Als Dershana zelf de kans kreeg om voor een dag docent te zijn, zou ze meer aandacht besteden aan stille kinderen. “Als mensen bang zijn om vragen te stellen, zullen ze het antwoord ook niet krijgen. Als ze al moeite hebben met een vak, kunnen zij hierdoor nog meer vastlopen. Dit zou ik willen proberen te voorkomen. Desnoods help ik ze na de les. Ik zou mijn leerlingen extra willen steunen in dat soort gevallen.” Dershana zou eigenlijk graag iets leuks kopen, zoals een bloemetje of een chocolaatje. “Docenten betekenen veel voor me en ook op het Scala College voel ik me echt gewaardeerd en gesteund door de docenten.”