De hoogtepunten van tien jaar Alphens.nl op een rijtje
In de afgelopen tien jaar hebben we met Alphens.nl veel mooie momenten mee mogen maken en zijn we betrokken geweest bij veel mooie projecten. Eigenaar Machiel van der Schoot blikt terug op de hoogtepunten van de afgelopen tien jaar.
Al tien jaar lang zijn we dag in, dag uit bezig met alles wat in Alphen gebeurt en gaat gebeuren. Dat heeft veel mooie momenten opgeleverd. We zijn trots op De Vos Danscentrum als eerste klant en het Alphens Magazine dat we elk jaar in december uitbrengen. Een ander hoogtepunt is dat we wereldwijd het nieuws haalden met het brugongeval en de video van megajacht Symphony.
Maar ook het uitdelen van suikerspinnen voor onze zevende verjaardag en het winnen van de FD Gazellen Award waren gedenkwaardige momenten. Of denk aan de Stolpersteine. Alphens.nl was hiervan de initiatiefnemer. Uiteindelijk zijn de Stolpersteine afgelopen november geplaatst.
1 april
Waar Machiel met veel plezier op terugkijkt is de 1 april grap van zes jaar geleden. “Er zou een bordeel komen in de Raadhuisstraat in Alphen. Met posters op de ramen en aandacht in de media werd de komst van bordeel Casa271 aangekondigd. Omroep West zorgde voor een grappig item over Casa271 en ook dichtbij.nl pikte het nieuws op. Uiteraard deden we hier zelf ook aan mee. Maar, zoals meerdere Alphenaren destijds al vermoedden, ging het om een 1 april grap!”
Sticker onderaan de Swaenswijkbrug
Een ludieke actie was ook het logo van Alphens.nl onderaan de Swaenswijkbrug. “Dat was nog best wel een operatie”, vertelt Machiel. “Midden in de nacht voeren we richting de Swaenswijkbrug met mijn boot. We hadden een enorme sticker van zo’n 2 a 3 meter breed bij ons met het logo van Alphens.nl. Die sticker hebben we doen onderaan de Swaenswijkbrug geplakt. Wat hebben we toen gelachen.”
Lokale valuta
Een aantal jaar geleden introduceerden we ook de lokale valuta, de Alpha. Voormalig politicus Willem Vermeend legde toen in een vrijwel geheel gevulde Rabo-zaal uit wat deze nieuwe manier van betalen en sponsoren inhield. “De Alpha kon worden uitgegeven door Alphense organisaties en uitsluitend in Alphen besteed worden. Het doel was om hiermee het geld binnen de gemeentegrenzen te houden”, zegt Machiel.
Uiteindelijk heeft de lokale valuta het niet gehaald. “We haalden er de landelijke pers mee en hebben de innovatieprijs gewonnen. Maar soms lukt een project gewoon niet. Bijvoorbeeld door een gebrek aan visie, een samenwerking die stukloopt of omdat het te veel energie kost. Hetzelfde geldt voor Alphen.TV. Dat is jammer, maar dat houdt ons niet tegen om continu te blijven vernieuwen. We gaan met de tijd mee en blijven in dit soort projecten investeren.”
Wil je meer lezen over 10 jaar Alphens.nl? Meer over het ontstaan van Alphens.nl lees je hier. Benieuwd naar de totstandkoming van ons nieuwe logo? Daar lees je hier meer over. Alle winacties rondom 10 jaar Alphens.nl vind je via Alphens.nl/winacties.