Kroes en Partners
Blog Opinie

De keuze is reuze

Nederlanders zijn nog steeds vrijgevig bleek onlangs uit een onderzoek van een grote bank. Het zit in onze genen. De keuze aan goede doelen is reuze. We willen wel geven maar we willen er ook wel iets voor terug. Voor een sticker op de deurbel, die laat zien dat je wat gegeven hebt aan de collectant, doen we het niet meer.

Nee, als je een beetje slim schenkt kun je ook nog fiscale voordelen behalen. En dan hebben we het niet over de goede doelen die kinderen heten, maar over allerlei instellingen die het zogenaamde algemeen nut beogen (ANBI). Maar al die goede doelen vissen allemaal in dezelfde vijver en willen allemaal een zo groot mogelijk stuk van de taart. Geen middel wordt soms geschuwd om zoveel mogelijk fondsen (lees geld) binnen te halen.

Onlangs liep ik langs een uitzendbureau en struikelde bijna over een groot bord op straat waarop voor een goed doel fondsenwervers werden gevraagd. Nou gaat het bij fondsenwerven al lang niet meer om de vrijwilliger die door weer en wind met de collectebus langs de deur gaat. Nee, fondsenwerven is tegenwoordig 'big business' geworden.

Het KWF, de Hartstichting, Greenpeace, om er slechts een paar te noemen, beschikken over een hele organisatie die zich bezighoudt met fondsenwerven. Het gaat dan inderdaad nog steeds van de altijd goedlachse collectant, tot reclames op radio en tv en tot compleet ingerichte callcenters die (soms schaamteloos) mensen benaderen om vooral toch te doneren.

Om in de beeldspraak van de vijver te blijven: je moet soms een spiering uitgooien om een kabeljauw te vangen. Echter, in de vijver zitten goede doelen te vissen met een hengel terwijl andere er een sleepnet door heen trekken. En omdat je een euro maar één keer kunt uitgeven, gaan de grootste sommen geld naar de grotere, professioneel ingerichte, instellingen. Lokale goede doelen die niet over de middelen beschikken om grootscheeps reclame te maken en vaak ook juist niet te veel geld kunnen maar ook willen uitgeven aan allerlei kosten, komen helaas vaak in de verdrukking en vangen geen kabeljauw maar bot. Onbekend maakt onbemind.

Laatst las ik dat de lokale Hospice (Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop) een open huis hield. Nu snap ik dat bij een hospice, wervende teksten en agressieve methoden om geld binnen te halen, wellicht niet gepast zijn. Met dezelfde grote bescheidenheid waarmee de vrijwilligers van de hospice hun werk met liefde doen, zo bescheiden zijn ze met het werven van fondsen. Juist deze bescheidenheid siert niet alleen de mensen die er werken maar ook de hospice zelf.

En ja, het klopt, je hebt het goed gezien en gelezen. Ik maak schaamteloos misbruik van de gelegenheid om geld te werven voor de hospice. Hoe? Grote partijen adverteren met de slogan ‘Neem eens een goed doel op in uw testament’. Laat ik nou in de hoek zitten waar ze gemaakt kunnen worden. Het laatste vest heeft geen zakken, is het misschien wat voor jou iets na te laten aan de hospice?

Op de achtergrond hoor ik Hazes zingen ‘Leef, leef of het je laatste dag is!’ In mijn hoofd overdenk ik ‘Geef, geef voor het je laatste dag is!


Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in
Adverteer op Alphens.nl
Adverteer op Alphens.nl

Meer nieuws

Advertorial Winkelen gisteren 17:11

End of season sale bij Mountain Lifestyle - Hoge korting op nieuwste collecties

Scoor deze zondag alvast je nieuwe wintersportoutfit voor het nieuwe wintersportseizoen tijdens de end of season sale bij Mountain Lifestyle! De beurs vindt zondag 28 april tussen 12:00 en 17:00 uur plaats bij wintersportkledingwinkel Mountain Lifestyle te Alphen aan den Rijn. De kortingen lopen op tot 80% dus het is de ultieme mogelijkheid om te komen shoppen voor je gave wintersport outfit!

Politiek gisteren 15:53

Meer en betere busverbindingen via Qbuzz

Qbuzz neemt de busconcessie van Arriva over. Dit betekent dat er vanaf 2025 bussen van Qbuzz zullen rijden. De vervoerder heeft een nieuw vervoerplan voor 2025 gepresenteerd met aanzienlijke verbeteringen voor Alphen aan den Rijn en de regio. Het gaat daarbij vooral om beter en regelmatiger vervoer, ook ’s nachts en in het weekend.

Sport gisteren 14:38

Nieuwe Sloot tennisster Diede de Groot wint Oscar voor sport

Rolstoeltennisster Diede de Groot heeft de felbegeerde Oscar voor 'Sporter van het Jaar met een beperking' gewonnen. De Groot was al eerder was genomineerd, maar heeft nu eindelijk de erkenning gekregen voor haar prestaties door middel van een Oscar.

Advertorial Beauty en verzorging gisteren 13:19

Ontdek de persoonlijke aanpak van Complete Skincare!

Bij Complete Skincare begrijpen ze dat je huid voortdurend verandert en daarom geloven ze niet in standaardbehandelingen. “Onze aanpak is gebaseerd op je unieke huidconditie die bij elk bezoek kan verschillen”, vertelt Madeline, eigenaresse van Complete Skincare. Ben jij benieuwd naar de persoonlijke benadering? Lees verder om meer te ontdekken over de unieke behandelmethode van Complete Skincare.

Politie en handhaving gisteren 10:40

Jonge dieven betrapt bij Intersport in Alphen aan den Rijn

Op zaterdagmiddag 20 april werd een winkeldief op heterdaad betrapt bij Intersport in Alphen aan den Rijn. De politie werd rond 13:30 uur gealarmeerd nadat het winkelpersoneel knipgeluiden uit een pashokje had gehoord. Bij onderzoek bleek dat twee jongemannen diefstallabels van kleding aan het verwijderen waren.