Vanaf november is De Thermen2, exploitant van zwembad De Hoorn en zwembad AquaRijn, een nieuwe campagne gestart om bezoekers te attenderen op het belang van douchen vóór het zwemmen. Deze campagne, met stickers bij de douches, posters in de baden en aandacht in nieuwsbrieven benadrukt dat slechts 30 seconden douchen een groot verschil maakt. Niet alleen voor de kwaliteit van het zwemwater, maar ook voor de bezoekers zelf.
Waarom deze aandacht nu?
De urgentie van douchen vóór het zwemmen neemt toe. Niet alleen vanuit hygiënisch oogpunt, maar ook door de aangescherpte normen van de Omgevingswet. Voor veel zwembaden is het een uitdaging om binnen de nieuwe parameters te blijven. Het verbeteren van de bronhygiëne, het beperken van verontreiniging vóórdat die in het water komt is daarbij essentieel. Wetenschappelijk onderzoek (Keuten & Peters, TU Delft, 2018) laat zien dat 75% van het vuil dat we meenemen, zoals zweet, huidvetten, cosmetica, bacteriën en wasmiddelresten in zwemkleding al na 30 seconden douchen wordt weggespoeld. Als dit niet gebeurt, komen deze stoffen in het zwemwater terecht, wat leidt tot extra belasting van de waterzuivering, meer vorming van chlooramines (de veroorzaker van de typische ‘chloorlucht’) en irritatie van ogen, huid en luchtwegen.
Campagne in De Hoorn en AquaRijn
Vanaf november 2025 zullen bezoekers van zwembad De Hoorn en zwembad AquaRijn de campagne duidelijk opmerken:
- Stickers bij de douches herinneren zwemmers eraan om even kort te douchen.
- Posters in de baden leggen uit waarom dit belangrijk is voor schoon en veilig zwemwater.
- Via nieuwsbrieven en sociale media deelt De Thermen2 informatie en tips over de juiste doucheroutine.