Gemeente Alphen aan den Rijn stelt een meldpunt in voor klachten van huurders. Het gaat daarbij over ongewenst verhuurgedrag. Het meldpunt is digitaal. Via de gemeentelijke website kan een melding worden gedaan.
In het kader van de nieuwe Wet goed Verhuurderschap heeft de landelijke overheid een basisnorm vastgesteld waaraan verhuurders moeten voldoen. Elke verhuurder of woningcorporatie moet hieraan voldoen. Ook moeten alle gemeenten voor 1 januari 2024 een meldpunt hebben. De verhuurders moeten dit voor 1 juli 2024 aan hun huurders melden.
Het nieuwe meldpunt is digitaal en staat op de gemeentelijke website. Hier kan laagdrempelig en kosteloos een klacht worden ingediend bij ongewenst gedrag van de verhuurder. Een melding kan anoniem. Het meldpunt is er voor klachten van huurders, maar ook van woningzoekenden en omwonenden.
De algemene regels voor goed verhuurderschap zijn:
- Het onthouden van iedere vorm van discriminatie door middel van een transparant selectieproces, objectieve selectiecriteria, motivering keuze huurder en een vastgelegde werkwijze ter voorkoming van discriminatie;
- Het onthouden van iedere vorm van intimidatie;
- Regels omtrent de waarborgsom en servicekosten;
- Schriftelijk vastleggen van de huurovereenkomst;
- De huurder schriftelijk informeren over de rechten en plichten ten aanzien van het gehuurde, de contactgegevens van het meldpunt en van de verhuurder, de servicekosten en waarborgsom;
- Verbod op dubbele bemiddelingskosten;
- Aparte arbeids- en huurovereenkomst voor arbeidsmigranten en informatie in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt.