Fabrikant maakt fatbike speciaal voor jonge kinderen
Binnenkort komt er een nieuwe variant van de fatbike op de markt: de mini-fatbike, een kinderversie van de fatbike die je nu al op straat ziet rijden. Deze vernieuwing roept echter al de nodige zorgen op.
Fatbike-fabrikant Ouxi brengt deze mini-fatbike uit. Begin 2024 lanceerde Ouxi de Ouxi V8, maar al snel kwamen de autoriteiten in actie en verzochten ze om deze Chinese fatbikes van de markt te halen. Eind september verklaarde de EU de Ouxi V8 officieel illegaal vanwege veiligheidsrisico’s en overtreding van de wetgeving.
Veilig Verkeer Nederland slaat alarm
Veilig Verkeer Nederland heeft het nieuws over de kinderversie van de fatbike gehoord en maakt zich grote zorgen. Een dergelijk vervoermiddel voor jonge kinderen is volgens de organisatie allesbehalve een goed idee. Daarom slaat Veilig Verkeer Nederland alarm en wijst op de vele ongevallen die de afgelopen weken hebben plaatsgevonden waarbij fatbikes betrokken waren.
Helmplicht
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil graag een wet invoeren die een helmplicht instelt en de minimumleeftijd voor het besturen van een fatbike op 14 jaar zet. Juridisch blijkt dit echter ingewikkeld, omdat het lastig is om fatbikes van e-bikes te onderscheiden. Daardoor zou de wetgeving mogelijk ook voor alle elektrische fietsen gelden, en dat is niet de bedoeling van de Tweede Kamer.