Het college van burgemeester en wethouders (B&W) van Alphen aan den Rijn neemt maatregelen om de verkeersdoorstroming rond de Euromarkt te verbeteren. Toch zullen er, ondanks deze plannen, ook in de toekomst files blijven ontstaan tijdens de spitsuren. Volgens B&W is dat acceptabel, gezien de verwachte toename van verkeer en de aard van het gebied.
550 nieuwe woningen
De bedrijven aan de Euromarkt maken plaats voor circa 550 nieuwe woningen. Daarmee neemt het aantal verkeersbewegingen in en uit de wijk Kerk en Zanen toe, zeker omdat de spoorwegovergang nabij de wijk een belangrijke schakel vormt naar het stadshart. In opdracht van de gemeente zijn daarom verkeersonderzoeken uitgevoerd door Bureau Goudappel en aanvullend door bureau DTV.
De onderzoeken laten zien dat met name tijdens de spitsuren sprake zal zijn van een ‘verminderde doorstroming’, oftewel files die op die momenten niet worden opgelost. Toch acht B&W de verkeersdruk acceptabel binnen de ruimtelijke en infrastructurele kaders van de wijk.
Spoorwegovergang
Een knelpunt blijft de spoorwegovergang tussen Kerk en Zanen en het centrum van Alphen. Op advies van ProRail wordt hier een extra attentiebord geplaatst met de tekst ‘houd de overweg vrij’. Deze maatregel is al op andere plekken in Nederland effectief gebleken.
Andere opties zijn onderzocht, zoals een koppeling van de overweg met de verkeerslichten bij de kruising Den Uylsingel–Laan der Continenten, maar die zou de doorstroming juist te veel beperken. Een tweekleurenlicht is afgewezen vanwege het risico op schijnveiligheid.
Fietsveiligheid krijgt prioriteit
Rond de rotondes Laan der Continenten en Europaplein worden aanpassingen gedaan aan bebording en wegmarkeringen, om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. Fietsers behouden voorrang, en de oversteekpunten worden beter zichtbaar. Op het Europaplein verdwijnen bovendien drie parkeerplaatsen om het zicht te verbeteren.
Verder komt er een nieuw fietspad tussen de Euromarkt en het Weteringpad, en wordt het bestaande fietspad langs de Europalaan verbreed tot een volwaardig tweerichtingsfietspad.
Acceptabele files in 2040
Uit de prognoses blijkt dat de reistijd tussen Bospark en Europalaan in 2040 tijdens de spits met gemiddeld 52 seconden zal toenemen. Omdat het gebied vooral gericht is op langzaam verkeer, en doorgaand verkeer via alternatieve routes wordt geleid, vindt het college deze extra vertraging acceptabel.
De gemeente blijft inzetten op bereikbaarheid en veiligheid, met extra aandacht voor fietsverkeer en leefbaarheid. Hoewel files tijdens drukke momenten onvermijdelijk lijken, is het volgens B&W een bewuste keuze binnen het grotere plan voor de ontwikkeling van de wijk.