Geen inzet van Intercity tussen Leiden en Utrecht als de extra spitstreinen gaan rijden
Het is een langgekoesterde wens van veel partijen: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. De eerste stap wordt deze herfst gezet. Dan wordt er gestart met werkzaamheden aan het spoor, zodat reizigers bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling in 2022 rond de spits vaker de trein kunnen pakken.
Momenteel pakken minder mensen de trein vanwege de coronamaatregelen, maar de verwachting is dat het aantal reizigers de komende jaren wel groeit. Daarom bestaat al langer de wens om meer treinen te laten rijden tussen Leiden en Utrecht. NS en ProRail laten daarom in de nieuwe dienstregeling twee extra sprinters in en rond de spits rijden. Het gaat dan om de ruime ochtendspits tussen 06:00 en 10:00 uur en de ruime avondspits van 15:00 tot 20:00 uur.
Rijden met Sprinters
“De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor”, laat ProRail weten. “Een extra voordeel is dat de instap van sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.”
Werkzaamheden
Om extra treinen te kunnen laten rijden tussen Leiden en Utrecht, moeten er eerst werkzaamheden worden verricht op het traject. Samen met de provincie Zuid-Holland en de gemeente Bodegraven-Reeuwijk past ProRail de overweg Goudseweg en Oud Bodegraafseweg aan, maken ze een passeerhaven bij overweg Prinsendijk (Zuidzijde) en plaatsen ze een hek tussen het fietspad en de rijbaan bij overweg Molendijk in Nieuwerbrug.
De twee openbare onbewaakte overwegen worden opgeheven. Er wordt nog gekeken of de dertien particuliere onbeveiligde overwegen Bodegraven-Reeuwijk en Woerden kunnen worden aangepakt. In Alphen is het doel om sneller in en uit Alphen te rijden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een wissel te vervangen. “We passen de treinbeveiliging en stroomvoorziening aan en plaatsen raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.”
VolkerRail
ProRail meldt woensdagochtend dat zij deze klus hebben gegund aan VolkerRail, een bedrijf dat onder andere gespecialiseerd is in bouw en onderhoud van het spoor. “We zijn blij dat VolkerRail dit werk gaat uitvoeren”, zegt Jan Mulder, Landelijk Manager Gebiedsportfolio’s bij ProRail. “Het moet allemaal in een redelijk korte tijd gebeuren, en VolkerRail heeft veel ervaring met dit soort projecten.” Dagmar de Groot, Project Manager bij VolkerRail, zegt: “VolkerRail ziet uit naar een goede realisatie van een mooi project dat bijdraagt aan een betere doorstroming op het spoor en het vergroten van de overwegveiligheid!”
Toekomstplannen
De meeste werkzaamheden aan het spoor vinden plaats van oktober tot en met half december 2021. Als de dienstregeling van 2022 in december ingaat, is het werk klaar en kunnen de extra spitstreinen rijden. Naar de toekomst wordt ook al gekeken. Zo worden de mogelijkheden onderzocht om een nieuw station bij Hazerswoude-Rijndijk te realiseren, die aan het traject Leiden-Utrecht moet worden toegevoegd. Ook wordt er ingezet om in de toekomst tussen Leiden en Utrecht buiten de spits meer treinen per uur te laten rijden.