Gemeente evalueert evenementenbeleid
Vorig jaar besloot de gemeente Alphen aan den Rijn om het evenementenbeleid dat in 2017 werd opgesteld, te gaan evalueren. Eind augustus 2020 is gestart met het onderzoek.
Een onderzoek naar het evenementenbeleid is nodig omdat in het huidige beleid vermeld staat dat er een evaluatie plaats moet vinden zodra er nieuwe ontwikkelingen gaande zijn op het gebied van wet- en regelgeving, maatschappelijke ontwikkelingen en wensen vanuit de samenleving. Ook heeft de gemeente toegezegd dat het evenementenbeleid zou worden geëvalueerd naar aanleiding van een bewonersbijeenkomst voor het bestemmingsplan rondom de Zegerplas in 2018.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door DSP-Groep, een onderzoeksbureau dat in 2019 ook het Rotterdamse evenementenbeleid heeft geëvalueerd. Het plan van aanpak is verdeeld in twee onderdelen: het beleidskader en het uitvoeringsproces. Hiervoor is gekozen omdat de uitvoering van vergunningen en coördinatie ligt bij het publieksdienstverlening, het zorgen voor de veiligheid bij toezicht en handhaving, en de financiële bijdrage voor citymarketing evenementen bij economie.
DPS-Groep kijkt bij het onderzoek naar vragen als: wat gaat goed en wat gaat minder goed? Hoe verloopt de communicatie en samenwerking? En welke trends en ontwikkelingen zijn er? Naar verwachting is de rapportage van het onderzoek gereed in december 2020.