Gemeente start met verschillende onderzoeken naar betaald parkeren in Alphen
Betaald parkeren in het centrum verlengen naar de avonduren, efficiënter handhaven met de scanauto, en van de blauwe zones betaald parkeren maken. Dit zijn opties die de gemeente gaat onderzoeken vanwege het tekort in de parkeerexploitatie.
Elk jaar komen de inkomsten en uitgaven rondom vergunning- of betaald parkeren bij elkaar in de parkeerexploitatie. Omdat er al diverse jaren een tekort bestaat, moet er een oplossing worden verzonnen. Daarom wordt er onderzoek gedaan naar drie scenario’s: betaald parkeren in het centrum verlengen naar de avonduren, efficiënter handhaven met de scanauto, en van de blauwe zones betaald parkeren maken.
Betaald parkeren verlengen in de avonduren
De gemeente gaat drie scenario’s onderzoeken. “Eén van de mogelijkheden is om betaald parkeren in het centrum te verlengen naar de avonduren”, vertelt parkeermanager Ronald de Jong. “We hebben de nodige klachten liggen van bewoners in het centrum dat zij in de avonduren hun auto niet kwijt kunnen.” Het gaat dan om bewoners van de omgeving van de Raadhuisstraat, de Hoflaan, de Hofzichtstraat en de Paradijslaan.
De Jong: “Deze toegenomen parkeerdruk is bij ons bekend. Het zit vooral in de toename van het aantal horecazaken in het centrum dat de afgelopen jaren is gestegen. Deze bezoekers parkeren tot 20:00 á 21:00 uur ’s avonds hun auto in het centrum, waardoor er minder plek is voor de bewoners.” Op dit moment moet er in het centrum van maandag t/m donderdag en op zaterdag tot 18:00 uur betaald worden. Op vrijdag is het koopavond en moet er al tot 21:00 uur worden betaald.
Maar er wordt ook gewerkt aan het zogenaamde loyaliteitsprogramma. “Dit moet een soort spaarsysteem worden, waarbij Alphenaren kunnen sparen voor kortingen. Het zou dus bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om met dit programma te sparen voor korting op het parkeren”, vertelt De Jong. “Maar dit systeem kost natuurlijk ook geld. Met parkeergeld zouden we dit programma kunnen bekostigen.”
Efficiënter handhaven met de scanauto
Een ander onderzoek dat zal worden gedaan is kijken naar de mogelijkheid om het handhaven met de scanauto efficiënter te maken. “Nu rijden er handhavers achter de scanauto aan, want niet alles kan met de scanauto worden gecontroleerd. Uiteindelijk willen we er naartoe dat handhavers vanaf hun bureau dit werk kunnen doen, dat scheelt een hoop in de kosten. Dit wordt bijvoorbeeld al gedaan Amsterdam.”
Maar hiervoor is het nodig om een oplossing te verzinnen voor de parkeerkaarten van gehandicapten. “De parkeerapp die is ontwikkeld slaat helaas nog niet aan. Mijn verwachting is dat dit ook niet binnen afzienbare tijd zal gebeuren, dus daar moet iets op verzonnen worden. Dat gaan we dus ook onderzoeken.”
Van blauwe zones naar betaald parkeren
De derde mogelijkheid is om afscheid te nemen van diverse blauwe zones. Het gaat dan om de volgende blauwe zones: Kerk & Zanen, Anna van Burenlaan e.o. en Lemelerberg/Cauberg/Keizershof. “Door de parkeerschijfzones te fiscaliseren en dus betaald parkeren in te voeren komen de inkomsten volledig ten gunste voor de gemeente. Hierbij kunnen we ook kijken naar mogelijkheden om bijvoorbeeld het eerste uur gratis te parkeren. Daarnaast kan de scanauto efficiënter ingezet worden dan bij handhaving in een parkeerschijfzone.”
Naar alle opties wordt onderzoek gedaan. “We kijken voor elke optie naar het financiële plaatje, de noodzakelijkheid of wenselijkheid hiervan en of het organisatorisch mogelijk is.” Centrummanager Marc Krimpenfort laat weten dat hij geen voorstander is van het verlengen van het betaald parkeren in het centrum van Alphen: “Hier zijn we het niet mee eens en we zullen dan ook nadrukkelijk verzoeken om dit niet door te voeren.”