Common Affairs

Grootse plannen voor De Aarhof: "Deze rotte kies willen we trekken"

"Het wordt het paradepaardje van het stadshart", zo introduceerde wethouder Gerard van As de plannen van winkelcentrum De Aarhof. Het winkelcentrum krijgt niet alleen een flinke opknapbeurt, maar er worden ook woningen en parkeerplekken toegevoegd. Met deze uitleg bij de ontwerpen en plattegronden krijg je een idee van hoe de nieuwe Aarhof eruit zou moeten komen te zien.

Tekst loopt door onder het fotoalbum.

Foto album

Winkelcentrum De Aarhof - Sfeerimpressie winkelcentrum hoek Van Boetzelaerstraat en De Vest (foto: Common Affairs)
Winkelcentrum De Aarhof - Schetsontwerp winkelcentrum Van Boetzelaerstraat (foto: Common Affairs)
Winkelcentrum De Aarhof - Schetsontwerp winkelcentrum De Vest (foto: Common Affairs )
Winkelcentrum De Aarhof - Bestaande situatie en schetsontwerp Aarkade.JPG (foto: Common Affairs )
Winkelcentrum De Aarhof - Bestaande situatie en schetsontwerp Van Boetzelaerstraat.JPG (foto: Common Affairs )

De nieuwe eigenaar van De Aarhof, SB Real Estate, investeert samen met Hal Investments meer dan 100 miljoen euro in de vernieuwde Aarhof. SB staat voor Sleeping Beauty, zoals Marcel Kokkeel uitlegde. Samen met Heino Vink is hij een van de oprichters van SB Real Estate. "Wij kussen ingeslapen vastgoed weer wakker en willen verouderde, multifunctionele, te grote winkelcentra op goede locaties ombouwen tot nieuwe duurzame concepten." Dit is wat ook De Aarhof te wachten staat. Het winkelcentrum wordt compleet gemoderniseerd, met een toevoeging van circa 300 woningen, een goede stedenbouwkundige inpassing en een vergroening van het centrum.

Winkelcentrum De Aarhof - Plattegrond bestaande situatie en herstructurering winkelcentrum.JPG

Nieuwe winkelstructuur

Op de huidige plattegrond van De Aarhof is de structuur van het winkelcentrum duidelijk te zien. Deze verouderde structuur stamt uit de jaren '70 en heeft deze structuur de afgelopen jaren altijd behouden. Kokkeel grapt: "Er is nog net geen zitkuil, zo zou ik bijna zeggen." De structuur is kronkelig, er zit geen 'hart' in het winkelcentrum en het heeft weinig hoogte. Daar moet dus verandering in komen met de plannen van SB Real Estate en de ontwerpen van stadsarchitect Jos van Eldonk, die nauw betrokken is bij de herontwikkeling van de Lage Zijde.

De Aarhof zal niet worden platgegooid en vervolgens weer opnieuw worden opgebouwd. In plaats daarvan wordt het huidige winkelvolume zoveel mogelijk behouden. Op de nieuwe plattegrond is dan ook te zien dat er gekozen is voor een herstructurering van de bestaande winkelpanden, zodat je heldere lijnen, mooie doorzichten en een 'hart' in het midden krijgt. Daar zou bijvoorbeeld ook horeca een plek kunnen krijgen. Op de plattegrond zijn de winkelpanden in het geel aangegeven, de rode delen op de plattegrond hebben te maken met de woningen. Omdat deze zullen worden toegevoegd, zijn er op de begane grond namelijk ook entrees voor deze woningen nodig. Het totaal aan bruto winkeloppervlak zal met zo'n 9000 m2 ongeveer gelijk blijven. 

De buitenkant van De Aarhof is ook aan vernieuwing toe. Nu zijn daar nog de zogeheten 'achterkanten' zichtbaar. Hiermee wordt bedoeld dat expeditie en bergingen nog zichtbaar worden getoond in het winkelcentrum. In het nieuwe plan zal dit verdwijnen naar de achtergrond en dus minder prominent aanwezig zijn. 

Winkelcentrum De Aarhof - Toevoegen wonen en parkeren op het dek en groene inrichting parkeerdek.JPG

Parkeren en vergroenen

Het toevoegen van parkeerplekken is een belangrijk onderdeel van het plan, ook aangezien er zo'n 300 woningen zullen worden gerealiseerd. Deze parkeerplekken zullen bovenop de winkellaag komen, aangezien het winkelgedeelte in dit plan ook enkel de begane grond in beslag zal nemen. Om het exterieur van De Aarhof aan te laten sluiten bij de omgeving is het belangrijk dat er langs de Aar, De Vest, en de Van Boetzelaerstraat woningen aan de buitenkant van het gebouw komen. Een laag voor het parkeren van auto's zal zich achter deze woningen bevinden. Daarnaast komen er twee lagen voor het parkeren onder de woontorens. In totaal gaat het om zo'n 400 parkeerplekken. Om het gebied niet een grote massa van stenen te maken, wordt er ook aandacht besteed aan het toevoegen van groen aan het winkelcentrum en het parkeerdek, zoals te zien is op de plattegrond.

Winkelcentrum De Aarhof - Toevoegen wonen op verdiepingen en noodzakelijke sloop.JPG

Toevoegen van woningen

Een groot verschil met de huidige Aarhof is dat er woningen worden toegevoegd. Het krijgt dus niet alleen maar de functie van winkelen, maar ook van wonen. Het plan is dat er zo'n 300 woningen aan het winkelcentrum worden toegevoegd. Dit gebeurt door woningen bovenop de winkellaag te bouwen, waarbij er ook twee grote woontorens zullen worden gerealiseerd (zie bovenaan de plattegrond). De ene woontoren is 61 meter hoog, de andere zo'n 43 meter hoog. Het is echter niet mogelijk om direct op de huidige Aarhof woningen te realiseren. Daarom is op de rechter plattegrond met een rode kleur in kaart gebracht welke gedeelten gesloopt zullen moeten worden. Dit is noodzakelijk om een goed fundament te leggen voor het bouwen van de woningen. 

Het toevoegen van woningen is een belangrijk onderdeel van het plan, aangezien dit de manier is waarop de investering van ruim 100 miljoen euro in balans moet worden gebracht. Het exterieur van de woningen zal aansluiten bij alle woningbouw in het centrum van Alphen die de afgelopen jaren is gerealiseerd en de woningbouw die daar de komende periode nog gerealiseerd zal gaan worden. Hier is door Van Eldonk zorgvuldig aandacht aan besteed. Ook met het aantal woonlagen wordt gekeken naar de omgeving, wat betekent dat er boven de winkels nog vier a vijf woonlagen komen. Om rekening te houden met de directe omgeving, worden de woontorens niet aan de rand geplaatst maar juist iets meer naar achteren. Je ziet de torens hierdoor altijd pas in de tweede lijn. Het effect op de directe omgeving wordt volgens Van Eldonk hiermee beperkt tot een minimum. 

De initiatiefnemers gaan ervan uit dat in het tweede kwartaal van 2022 kan worden gestart met de bouw. De opening is gepland eind 2024.


Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Heb je een nieuwtje? Whatsapp ons!
Stuur een nieuwsbericht in
Stuur een nieuwsbericht in

Meer nieuws

Advertorial Beauty en verzorging vandaag 10:43

Maskne is in opmars: “Acne door het gebruik van mondkapjes komt steeds vaker voor”

Op dit moment verandert er een hoop in ons leven door het coronavirus, zo is het advies om zo veel mogelijk thuis te blijven en moet iedereen in openbare ruimtes een mondkapje dragen. Bij dat laatste ontstaat het probleem van Maskne. Bij Complete Skincare weten ze als geen ander hoe ze dat kunnen verhelpen.

Coronavirus in Alphen vandaag 09:56

GGD Hollands Midden waarschuwt voor commerciële coronatesten

Op meerdere plekken in het land duiken bedrijven op die tegen betaling coronatesten aanbieden. Veel van deze bedrijven werken echter met andere type testen, die volgens het RIVM niet te vertrouwen zijn. Daarom waarschuwt GGD Hollands Midden nu voor dit soort testen.

Verkeer en vervoer vandaag 09:05

Eisenhowerlaan vanaf 20:00 uur afgesloten, omleiding via Horstenbuurt

Van donderdag 22 oktober 20:00 uur tot en met maandag 26 oktober 06:00 uur is de Eisenhowerlaan in Alphen afgesloten voor al het verkeer. Het gaat om het gedeelte tussen de Burgemeester Bruins Slotsingel en de Horstenweg (parkeerplaats Herenhof).

Politiek gisteren 19:09

"Onwijs goed concept voegt iets toe aan de samenleving"

De combinatie van een zwembad, een buurthuis en een vitaliteitscentrum is volgens directeur Remco Pielstroom een goed idee voor zwembad De Hoorn. In plaats van een niet rendabel buitenbad kan een combinatie van functies iets toevoegen aan de samenleving.

Advertorial Verkeer en vervoer gisteren 17:21

Op pad met de elektrische Mazda MX-30: een unieke rijervaring in een stoere auto

Elektrische auto’s zijn bezig aan een flinke opmars. Toch zijn er nog veel mensen die de voorkeur geven aan een schakelbak, voornamelijk vanwege het opladen en een beperktere actieradius. Maar wegen de voordelen van een elektrische auto niet zwaarder? Wij testten het uit met de eerste 100 procent elektrische auto van Mazda, de MX-30.