In beide richtingen vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht
Treinreizen in de Randstad, het is voor veel mensen een dagelijkse bron van ongemak. De drukte in de treinen en soms beperkte dienstregeling zorgen, zeker in de spits, voor de nodige ergernis.
De trein tussen Leiden en Utrecht, die stopt in Alphen aan den Rijn, rijdt op dit moment twee keer per uur in beide richtingen. En tijdens de spits is dit verhoogd naar vier keer per uur. Vanaf eind 2026, begin 2027 moet daar verandering in komen en zal deze verhoging permanent gemaakt worden.
Om de aanpassing in de dienstregeling te laten werken zal onder andere de overgang bij de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude ongelijkvloers gemaakt moeten worden. Dit is logischerwijs op twee manieren mogelijk: bovenlangs of onderlangs. Echter, wanneer er gekozen zou worden voor onderlangs door middel van een tunnel zou dit, vanwege de slappe veenbodem, voor een buitensporig hoog kostenplaatje zorgen.
Bovenlangs is dus de meest efficiënte oplossing. En omdat de N11 vlak langs het spoor loopt wordt ook de kruising van de twee autowegen ongelijkvloers gemaakt middels een viaduct. De bovenleiding van de treinen komt op zes meter hoog te liggen. Dit houdt in dat de op- en afritten voor auto's van en naar de N11 op zeven meter hoog komen te liggen.
Fietstunnel
Fietsers blijven in de toekomst door een tunnel rijden. Dit omdat een fietsbrug bovenlangs te steil zou worden. De huidige fietstunnel wordt wel langer gemaakt, en om ervoor te zorgen dat mensen geen ‘opgesloten gevoel’ krijgen worden er openingen in het tunneldak aangebracht.
Eind 2026
Door de omvang alle aanpassingen gaat er nog flink wat tijd overheen voor project daadwerkelijk is afgerond. Volgens de huidige planning zal de permanente verhoging op het Leiden – Utrecht traject naar vier keer per uur vanaf eind 2026, begin 2027 ingaan.