Inrichting Lijsterlaan volgens de nieuwe categorie GOW30
De discussie om of de Lijsterlaan een 30 km/u moet worden of een 50 km/u weg moet blijven speelt al jaren. Bewoners zien graag dat de snelheid omlaag gaat, net als de lokale fietsersbond. De gemeente ziet een oplossing in het inrichten van de straat als een zogenaamde ‘GOW30-weg’.
De zeer drukke Lijsterlaan vormt een veelgebruikte verbinding voor het autoverkeer komende vanaf de Koningin Julianabrug naar het centrum aan de Lage Zijde (Aarhof) en vice versa. Sinds de Thorbeckestraat is doorgetrokken en verbonden met de Oranje Nassausingel kan het autoverkeer ook via deze nieuwe verbinding van en naar het centrum, al wordt daar nog weinig gebruik van gemaakt.
Reconstructie
Na de Vogelbuurt en de Blijenbergstraat is nu de Lijsterlaan aan de beurt om vernieuwd te worden. Na de reconstructie moet de Lijsterlaan beter aansluiten op de inrichting van de omliggende straten en de Thorbeckestraat. Bij de reconstructie wordt de riolering aangepakt, het asfalt vervangen, aandacht besteed aan het behouden en vervangen van bomen, een bankje vervangen, en worden de fietsenrekken vervangen en de langsparkeervakken verbreedt naar 2,5 meter. Als alles volgens plan verloopt, start de reconstructie in het laatste kwartaal van 2022.
Snelheid naar 30 km/u
Buurtbewoners zien graag dat de snelheid op de Lijsterlaan wordt verlaagd van 50 naar 30 km/u. Zij willen dat er een einde komt aan de ‘racebaan’ waar de Lijsterlaan nu tot uitnodigt. Onder hen zijn ook veel kinderen. Zij zijn de tien minuten wachten voordat je voor gelaten wordt op het zebrapad en scheurende auto’s meer dan zat, zo gaven zij aan. Daarom startten zij een handtekeningactie, waarvoor ze langs buurtbewoners gingen (zie foto).
Ook de Alphense afdeling van de fietsersbond ziet graag dat de maximumsnelheid omlaag gaat. Zij zien graag dat bij de herinrichting van de Lijsterlaan de straat in elk geval geen voorrangsstraat wordt. “Dus alle haaientanden weg uit de diverse zijstraten. Want voorrangswegen horen niet in een 30 km/uur regime. Maar vooralsnog staan de haaientanden wel op de tekening”, zegt Erik Bruijn van de Alphense fietsersbond.
Bovendien wijst de fietsersbond op de gevaarlijke rotonde. “Niet onvermeld mag hierbij blijven dat natuurlijk weer de vreemde en gevaarlijke rotonde op de kruising van de Lijsterlaan met de Thorbeckestraat is aangekaart. Maar ja, dat is niet voor het eerst en waarschijnlijk ook niet voor het laatst. Het is wachten op de nieuwbouw langs de Thorbeckestraat. We hopen dat de gemeente bij deze straat echt kiest voor een 30 km/u aanleg (inclusief de Vest) en de rotonde voor fietsers verbetert.”
GOW30-weg
Vorig jaar zag de gemeente nog weinig in het aanpassen van de snelheid, maar met het oog op de landelijke invoering van ‘30 km/u als leidend principe’, het categoriseringsplan waar de gemeente mee bezig is, de visie van de fietsersbond en de wens van buurtbewoners om de snelheid te verlagen, is hier opnieuw naar gekeken.
Dat betekent dat de weg ingericht zal gaan worden volgens de zogenaamde GOW30, een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u. Dit zou dé oplossing moeten zijn voor zogenaamde grijze wegen, ofwel wegen met een snelheidslimiet van 50 km/u waarop de functies erftoegang en doorstroming beide voorkomen zonder fysieke scheiding van langzaam en gemotoriseerd verkeer.
Hoe dit soort wegen moeten worden ingericht is echter nog niet bekend. Dit wordt in 2022 besloten. “Hierdoor is nog niet besloten wat de inrichting van de Lijsterlaan precies wordt. In het ontwerp is in ieder geval opgenomen dat er brede fietsstroken en een smalle rijstrook wordt aangelegd”, aldus de gemeente. “Wij verwachten dat wanneer duidelijk is welke inrichtingseisen worden gesteld aan een GOW30, eventuele aanpassingen in het ontwerp van de Lijsterlaan eenvoudig zijn door te voeren.” Tot die tijd wordt er dus gewoon nog 50 km/u gereden op de Lijsterlaan.