Kan dit Covid-19 knipscherm kappers perspectief bieden?
Meer dan ooit is dit de tijd voor ondernemers om ‘out of the box’ te denken. Ook de kappersbranche staat onder druk en denkt daarom vooral in oplossingen. Renate van Eco Coiffures is enthousiast over een coronaproof knipscherm van BarberSolutions uit Woerden. Is dit de oplossing voor de kappersbranche?
Nu kapsalons voor de tweede keer een lange periode hun deuren gesloten moeten houden, staat bij veel kappers het water tot aan hun lippen. “Dat dit noodzakelijk is om met elkaar het coronavirus te bestrijden staat niet ter discussie, dat snappen wij maar al te goed”, zegt Renate van Eco Coiffures. Wat er bij hen vooral inhakt is het gebrek aan perspectief. “Helaas kan niemand ons vertellen hoe lang dit nog gaat duren. De verwachting dat de deuren van de kapsalons gelijk na 9 februari weer open mogen blijft erg onzeker.”
Daarom wordt er vooral gedacht in oplossingen. BarberSolutions uit Woerden kwam met de creatieve oplossing van een coronaproof knipscherm. Renate kreeg de gelegenheid om het knipscherm uit te testen op haar zoon. “Ondanks deze hele bizarre situatie waarin wij nu met zijn allen zitten, was deze test een positieve ervaring. Natuurlijk wil ik als kapster ook zo snel mogelijk weer op de normale manier aan het werk, waarbij ik mijn klanten kan helpen op een relaxte en ontspannen manier.”
Tijdelijke oplossing
Ze vervolgt: “Want wat nou als de huidige situatie nog maanden gaat duren? Stilzitten en afwachten is écht geen optie voor mij. Vandaar dat dit covid-19 knipscherm zowel voor kappers als hun klanten wellicht een tijdelijke oplossing kan bieden. Zo kunnen wij kappers mogelijk toch weer iets doen in onze business!”
Tekst loopt door onder de foto
Hoe werkt dat knipscherm dan precies? Er wordt een transparant en soepel scherm geplaatst bij de kappersstoel. Hier zit een gat in waar de klant zijn of haar haren doorheen kan doen. De band rust op het voorhoofd van de klant, zodat er voldoende ruimte is om de haren te knippen. Daarnaast kan door de transparantie van het scherm gewoon interactie plaats blijven vinden tussen kapper en klant.
Renate kan zich voorstellen dat niet alle klanten hierop zitten te wachten. “Uiteraard snap ik ook dat klanten zo’n scherm wellicht niet prettig zouden vinden tijdens hun behandeling.” Ze benadrukt dat het hier dan ook om een test gaat, en vooral geen verplichting. “Ik probeer juist te zoeken naar oplossingen voor mijn klanten om ze zo veilig en zo snel als mogelijk weer te kunnen gaan helpen. Mocht het veilig genoeg zijn om dat op de normale manier te kunnen doen, dan spring ik als eerste een gat in de lucht van geluk!”